LinnĂ©a Ăhman, Miljöpartiets gruppledare i SkellefteĂ„, arbetade tidigare pĂ„ ett HVB-boende i Kusmark. DĂ€r fĂ„r ungdomar arbeta med hĂ€star som en del i deras rehabilitering. Nu vill hon undersöka om liknande initiativ kan genomföras pĂ„ bred front â för att hjĂ€lpa hemmasittare tillbaka till skolbĂ€nken.
â Djur kan motivera elever till att ta de dĂ€r första stegen till att lĂ€mna hemmet, att komma ut till en plats som inte Ă€r skolan och Ă„terfĂ„ vardagsrutiner. Djuren kan ocksĂ„ hjĂ€lpa till med att knyta viktiga kontakter mellan eleven och skolpersonal, sĂ€ger hon.
Hon strÀcker in handen genom boxens galler och klappar pÄ Bestens mjuka mule. Vi befinner oss i Stall MÄnsson i Myckle, dÀr Linnéa tidigare arbetat med ungdomar som vÄrdats HVB-hemmet. HÀr har hon sett hur de upptÀckt nya sidor hos sig sjÀlva.
â Det handlar ofta om ungdomar som haft det tufft i livet och som inte kunnat vara sitt bĂ€sta jag. Men de kan vara fantastiskt duktiga i stallet. De har koll pĂ„ hĂ€starna, de jobbar jĂ€ttehĂ„rt och Ă€r uppskattade medhjĂ€lpare.
StallÀgaren och behandlingsassistenten Kristina Rehnfors skottar boxar. Hon handleder ungdomarna och hon ser flera vinster med att lÄta barn och unga arbeta med djur.
â De motiveras till att komma hemifrĂ„n pĂ„ morgonen, att fĂ„ frisk luft och röra pĂ„ kroppen nĂ€r de arbetar med hĂ€starna. I takt med att de blir tryggare i hanteringen av hĂ€starna fĂ„r de trĂ€na pĂ„ att utmana sig sjĂ€lva och kanske till och med rida och köra. Djuren ger ungdomarna jĂ€ttemycket, sĂ€ger Kristina Rehnfors.
En ung tjej, som vi kan kalla Sara, Àr pÄ plats i stallet. Hon hjÀlper till med att ta hand om hÀstarna. För henne Àr dessa stunder ett avbrott frÄn vardagen pÄ HVB-hemmet.
â Jag gillar att vara med hĂ€star och djur. Jag glömmer allt annat och kan bara vara hĂ€r och nu, sĂ€ger hon.
Hon tror att fler skulle kunna dra nytta av Ăhmans förslag.
â Skolan kan vara jobbig. Men hĂ€starna dömer inte, de har inga jobbiga frĂ„gor. De Ă€r bara glada över att jag Ă€r med dem, sĂ€ger hon.
2 398 av SkellefteÄs högstadieelever gÄr i kommunala skolor. I Är visar skolförvaltningens underlag att 73 dessa högstadieelever Àr mer hemma Àn i skolan.
â Alla kommuner har problem med hemmasittande. Det Ă€r ett vĂ€xande bekymmer, sĂ€ger LinnĂ©a Ăhman.
Det Ă€r ofta en kombination av psykisk ohĂ€lsa och neuropsykiatriska funktionsnedsĂ€ttningar som leder till att elever inte gĂ„r till skolan. Ăhman tycker vill testa nya vĂ€gar för att hjĂ€lpa de elever som knappt kommer upp ur sĂ€ngen. Det kallas ju inte hundtricket utan orsak, resonerar hon.
â Forskning visar att samvaro med djur kan ha en enormt bra inverkan pĂ„ mĂ€nniskors psykiska hĂ€lsa. Jag ser aktiviteter med djur som ett första steg för elever som behöver stĂ€rka sin sjĂ€lvkĂ€nsla. De hĂ€r elevernas starka egenskaper kanske inte kommer fram i skolmiljön, men i mötet med djuren kan de fĂ„ uppskattning. Det kan behövas för att de ska orka gĂ„ tillbaka till skolan.
Runt om i Sverige finns exempel pÄ hur aktiviteter och samvaro med djur anvÀnds för att hjÀlpa kÀmpande elever. SpeciallÀrare har samarbetat med skolhundar för att stötta elever som haft det kÀmpigt i skolan i UmeÄ kommun. I Ekerö kommun fÄr elever med hög skolfrÄnvaro hjÀlp att komma tillbaka till skolan genom att vara pÄ ett stall. I Vellinge fÄr elever tillbringa tid pÄ en 4H-gÄrd, med mÄlet att de pÄ sikt ska ÄtervÀnda till klassrummet.
LinnĂ©a Ăhman vill att socialförvaltningen samt för- och grundskoleförvaltningen ska undersöka om det finns möjlighet att göra nĂ„got liknande hĂ€r. Den exakta utformningen överlĂ€mnar hon till experterna.
â Jag vill ge förvaltningarna möjlighet att hitta det bĂ€sta sĂ€ttet. Det finns personer som kan dessa frĂ„gor bĂ€ttre Ă€n mig, speciellt nĂ€r handlar om vilka individer och verksamheter i vĂ„r kommun som kan vara aktuella för samarbeten.
Hon tror att föreningar och civilsamhÀllet kan spela en viktig roll.
â Jag har förstĂ„tt att det finns organisationer som skulle vilja hjĂ€lpa till. Man fĂ„r mycket pĂ„ köpet nĂ€r man involverar civilsamhĂ€llet.
Vissa kanske anser att ett sÄdant hÀr initiativ skulle kosta pengar, pengar som borde lÀggas pÄ andra insatser?
â Kommunen har ett ansvar att hjĂ€lpa elever att fullfölja sin skolgĂ„ng. Det hĂ€r arbetet behöver göras Ă€ndĂ„. Om vi kan ta hjĂ€lp av civilsamhĂ€llet och hitta ett bra samarbete, sĂ„ kan det vara ett bra sĂ€tt att anvĂ€nda pengarna pĂ„.