Digital medvind för Skellefteföretag

Coronakrisen har medfört att efterfrågan på digitalt utbildningsmaterial ökat efter semestern. Detta märks hos Skellefteföretaget Autotech Teknikinformation som producerar skräddarsydda webbutbildningar och lärplattformar.

Några av medarbetarna hos Autotech i Skellefteå.

Några av medarbetarna hos Autotech i Skellefteå.

Foto: Glenn Fahlgren

Skellefteå2020-10-03 07:00

– Våra konsulter har en hög beläggning en lång tid framöver och mycket talar för att vi kommer att behöva göra nyanställningar i Skellefteå, säger Autotechs vd Kristoffer Wallgren.

Autotech har 50 anställda i Skellefteå, Sundsvall och Stockholm där 35 medarbetare finns på huvudkontoret i Skellefteå.

När coronakrisen slog till i våras var det många privata företag som pausade sina projekt som de skissat på tillsammans med Autotech.

– Och även våra kunder inom den offentliga sektorn prioriterade om sin verksamhet. Men efter semestern har vinden vänt och både företag och myndigheter inser att det kommer att krävas mycket digitalt utbildningsmateriel framöver, berättar Kristoffer Wallgren.

En av de kunder som Autotech nu jobbar tillsammans med är Luleå tekniska universitet som under hösten producerar webbkurser för restaurang- och besöksnäringen som drabbats hårt av den rådande pandemin. 

– Några kurser tar de fram själva och några tillsammans med oss, säger Anna Elvnejd, teamledare vid Autotech.

Andra större kunder inom den offentliga sektorn som de jobbar med nu är Arbetsförmedlingen och Sveriges kommuner och regioner. 

Anna Elvnejd konstaterar att svårigheten att resa gjort det nödvändigt att i högre grad än tidigare använda digitalt utbildningsmaterial. Till exempel har Autotech producerat en fältkurs om geologi i en virtuell miljö motsvarande ett naturområde i Västerbotten. 

En av Autotechs privata kunder är det världsledande köhanteringsföretaget Qmatic som ska lansera en ny portal för digitalt lärande, där deras kunder kommer att erbjudas utbildning i bolagets produkter och tjänster. Autotech har sedan börjar av hösten arbetat intensivt både med att ta fram produktutbildningar åt dem och att sätta upp en ny lärplattform.

– Det känns hedrande att få fortsatt förtroende och kul att få vara med och hjälpa bolaget i deras resa mot att digitalisera sina utbldningar, säger Anders Stenmark, teamledare vid Autotech.

På den privata har Autotech också fått i uppdrag att arbeta fram en process och strategi för att strömlinjeforma produktionen av e-learning till Assa Abloy. 

Anna Elvnejd konstaterar att coronakrisen gjort att många organisationer fått upp ögonen för digitala utbildningar.

– Det gäller inte minst utbildningar för nyanställda, avslutar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!