Skellefteå Droneport på Hammarängens industriområde börjar ta form. Det asfalteras för fullt och inom några veckor ska hangarer och arbetsplatser vara på plats.
– Tanken är det ska finnas 4-6 kontorsplatser i bodar som ska kunna expanderas. Det ska inte vara permanenta arbetsplatser utan nyttjas av aktörer för utveckling, utbildning och liknande. Förhoppningen är att vi ska vara i full sving innan årsskiftet, säger Per-Erik Morén på Skellefteå Airport som är huvudman för projektet.
Speciellt med projektet är att landningsbanan görs med en ny typ av asfalt som Skanska tagit fram, Asfalt Zero, till stor del återvunnen och en del av det miljöfarliga ämnet bitumen är ersatt med tallolja.
– Här ska vi använda 220 ton asfalt på 2 100 kvadratmeter och det blir cirka 50 000 kronor dyrare, en försumbar summa i sammanhanget, säger David Nordberg på Skanska.
– Det här är skapat för att vi ska ligga på topp och vi hoppas att det ska bli en standardprodukt, men det hänger ju också på andra aktörer, som Trafikverket och kommuner.
En kommun som hoppat på tåget är Skellefteå. Förutom drönarflygplatsen kommer även gator i centrum att få den nya asfalten.
– Det här är jättebra. Vår mål är att vara så hållbara som vi kan och det här är ett litet steg på vägen, säger Patrik Larsen, mark- och exploateringschef.
– Det är jättekul att jobba med en kommun som ligger i framkant. Vi vill ju göra ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger Anders Rehnström, vice vd på Skanska.