Trafikverket har gjort en sammanställning av synpunkterna som kommit in till och med första april.
På sträckan från Ytterbyn i söder till Grandbodarna strax före Bureå har de handlat om förslag till passager för vägar, renskötsel och vilt.
– Vi hade inte i detalj studerat var vägar och passager ska gå. Nu har vi fått in bra synpunkter om andra hänsyn såsom friluftsliv, småvilt och skoteråkning. Det kan leda till flytt av passager och exempelvis fler broar under eller över banan, säger hon.
Stort intresse i Bureå
Eventuella ändringar kommer att redovisas vid nästa samråd i höst. Lägena kommer att fastställas i järnvägsplanen, men ersättningsvägarnas exakta dragning bestäms i lantmäteriförrättningen.
När det gäller Grandbodarna till Södra Innervik handlar de flesta synpunkterna om väglösningar i Bureå, placeringen av trafikplatsen och kopplingar till E 4.
– Vi fick in flest synpunkter kring Bureå och Södra Innervik. Det är inte så konstigt då vi går nära bebyggelse där, säger Maria Erlandsson.
Trafikverket har även fått in synpunkter om placeringen av stationen på norra sidan av älven. Enligt Trafikverket vill man placera stationen norr om älven för att den ska vara nära de boende och Bureå kommer att utvecklas i norr då man anser att bland annat buller från flygplatsen kan störa i söder.
Trafikverket står för alla kostnader för detta.
I Bureå finns även funderingar kring buller från tåget. Trafikverket kommer att göra en bullerutredning som också presenteras vid nästa samråd.
Oro för buller
Många har haft synpunkter på att järnvägen borde följa E 4 längre och passera mellan Hästhagen och Södra Innervik. Enligt trafikverket kommer synpunkterna och en ny linjedragning att utvärderas. Den utredningen presenteras för berörda under våren.
Buller och vibrationer är något som oroar längs sträckan från Södra Innervik till Skellefteå C. Bullerplank, bullervallar, fönsterbyten, skyddade uteplatser och stabiliseringsåtgärder kan bli aktuella där om en fastighet påverkas.
– Trafikverket står för alla kostnader för detta. Vi ska göra beräkningar för att se var det kan behövas åtgärder, säger hon.
Nästa halvår
Under sommaren ska vibrationsmätningar göra i områden nära järnvägen och Trafikverket ska även att ta fram förslag på bullerskyddsåtgärder.
Kommunen kommer att vara restriktiv när det gäller bygglov så länge arbetet med järnvägsplanen pågår.
– Nu går vi igenom synpunkterna och jobba med förslaget till järnvägsplanen. Vi tittar även över markbehovet och jobbar med bulleråtgärder. I oktober eller november hoppas vi kunna bjuda in till nästa samråd. Inbjudan går ut till direkt berörda men alla är välkomna, säger hon.