Närmare bestämt handlade det om betydelsen av platsinnovation för kommunens marknadsföring.
Malin Lindberg, innovationsforskare vid LTU, räknade upp Vintersimmet och En flotte som två goda exempel. Under de evenemangen är Skellefteälven mer än ”bara” en älv.
– Det lockar besökare och skapar en bra känsla för invånarna. Man vänder på någonting som ser så enkelt ut och skapar en upplevelse, säger hon.
Helena Renström, marknadschef i kommunen, framhöll även betydelsen av evenemang som Snöbion, Pride, Nordsken, Trästockfestivalen, Matfesten och Skecon. Inte bara för turistnäringen.
– Det här var faktiskt avgörande när vi jobbade med att lyfta Skellefteå för Northvolt. Hur ska vi locka ingenjörer från Japan eller Italien? Då behövs en hållbar, attraktiv livsstil i Skellefteå och alla de här evenemangen bidrar till det, säger hon.
Malin poängterade också platsinnovationens betydelse för näringslivet. Helena ställde signalerna som initiativkraften skickar i förhållande till Skellefteås profilering som hockeystad.
– Hockeyn dominerar i media. Den bidrar med är en otrolig sammanhållning och en tro på oss själva, men vi vill lyfta fram fler bilder av Skellefteå. Allt det här skapar en grund för när man sedan ska jobba med etableringar, säger hon.
Marknadschefen uppmanade Skellefteborna att bära kommunens varumärke högt.