Det är den kortare sträckan på Norrbotniabanan, som startar vid Klockarbergsvägen och går fram till Degerbyns industriområde, som är under luppen. Det är en sträcka på 1,3 kilometer.
– Vi undersöker främst markförhållandena där de nya broarna ska byggas. Det finns svårigheter bland annat vid Klintforsån med branta slänter. Därför jobbar vi också på vad det finns för bärighet i nuvarande broar, säger Sofia Hörnblad.
Det är fem broar som ska byggas på sträckan.
– Det blir två nya broar över Brännanvägen/Klintforsån och två nya broar över förlängningen av Fågelgatan, det är broar för Järnvägsleden och järnvägen. Det ingår också att bygga en järnvägsbro över Klockarbergsvägen.
En utmaning är att det vid Sjungande Dalen kommer att vara dubbelspår, de broarna behöver bli betydligt bredare.
– En svårighet är att hitta utrymme för de nya brolägena.
Då Norran besöker arbetet borras det i Brännanvägen under Järnvägsledens bro.
Det genomförs geotekniska och hydrologiska undersökningar samt miljöprovtagningar. Jordproverna tas upp med en skruv monterad på en larvburen borrbandvagn.
I en geoteknisk undersökning granskas bland annat jordlager, bestämning av bergnivån och hållfasthetsegenskaper.
En hydrologisk undersökning innebär att man placerar ut rör för kontroll av grundvattennivån.
Miljöprovtagningar görs i jord, ytvatten och sediment.