Norran Affärsliv besöker North Kingdoms kontor på Storgatan i samband med att byrånätverket The North Alliance, där Skellefteföretaget ingår sedan i februari, har sitt årliga strategimöte. Koncernen består idag av åtta byråer inom kommunikation, design och teknik i Skandinavien med totalt cirka 800 anställda.
Dagens strategimöte, som körs via skype, leds av The North Alliances vd Thomas Høgebøl och koncernens strategidirektör Ørnulf Johnsen.
– Det är viktigt att North Kingdom växer i Skellefteå som är hjärtat i deras verksamhet, betonar Thomas Høgebøl.
Han menar att detta blivit extra viktigt eftersom de 30 anställda på North Kingdoms kontor i Stockholm nu flyttar ihop med de övriga svenska byråerna som ingår i The North Alliance. Det handlar då om lokaler på 3 800 kvadratmeter på Thulegatan där cirka 320 medarbetare kommer att ta plats.
– Därför behövs extra fokus på hemmabasen i Skellefteå för att stärka North Kingdoms kultur och identitet, menar han.
Och Ørnulf Johnsen fyller i.
– Detta gäller också för satsningen i USA. Ju längre hemifrån man är desto viktigare är det att lyfta fram de skandinaviska värderingarna, där vi bland annat gillar att arbeta i team, säger Ørnulf.
North Kingdom har sedan 2013 haft ett kontor i Los Angeles.
– Nu håller vi på att flytta till större lokaler som ligger mer centralt till i Los Angeles, berättar Roger Stighäll.
North Kingdom har nyligen gjort en omorganisation av verksamheten vid kontoret i Skellefteå. Roger Stighäll och den kreative chefen David Eriksson ska nu arbeta mer på gruppnivå och Linus Johansson blir teamledare i Skellefteå tillsammans med Johanna Lundqvist som tidigare haft rollen som ekonomichef.
– Vi ska under 2019 förstärka kontoret i Skellefteå med flera olika kompetenser, bland annat när det gäller projektledning, teknik och UX-design. Det är inga problem att bo här och ändå vara verksamma internationellt. På Skelleftekontoret har vi medarbetare som kommer från Polen, Mexiko, Slovenien och efter nyår kommer en ny medarbetare från Japan, säger Roger Stighäll.
Linus Johansson har en bakgrund som frilansregissör med basen i Skellefteå och har mestadels haft sina uppdrag utomlands.
- Jag har de senaste åren bott i Skellefteå och jobbat på den internationella marknaden via produktionsbolag i Stockholm, London, Berlin och Los Angeles. Jag gillar kopplingen mellan det lokala och globala och känner mig nära besläktad med hur North Kingdom jobbar från Skellefteå i en global kontext, berättar Linus.
När det gäller North Kingdoms aktuella uppdrag konstaterar Roger Stighäll att man inte får berätta så mycket om dem. Men några kunder kan han i alla fall nämna.
– Det handlar bland annat om Google, Supercell, Discovery, EF, Intel, Nike och kextillverkaren Oreo, säger han.
Thomas Høgebøl är mycket nöjd med att ha lyckats få med North Kingdom i sitt byrånätverk.
– De stod högst upp på min önskelista när vi startade verksamheten 2014 och jag och Roger har haft en dialog om samarbete ända sedan dess. Till sist var tiden mogen. Vi lockades bland annat av deras styrka på marknaden i USA som står för 50 procent av North Kingdoms omsättning, säger han.
– Och North Kingdom är inte så starka på den nordiska marknaden så där kan vi få mycket draghjälp från dem. Att vi har samma värdegrund som The North Alliance var också en avgörande faktor, inflikar Roger Stighäll.
En viktig anledning till etableringen av The North Alliance var även att skapa en solid ekonomi genom riskkapitalister.
– Från början satsade det finska riskkapitalbolaget Capman i företaget. De har nu lämnat oss och istället har vi sedan i somras det norska riskkapitalbolaget Norvestor i ryggen, avslutar Thomas Høgebøl.