Familjen och företagaren valde elbilar

Vanessa Castillos familj valde att satsa på elbil när barnen växt ur bilstolarna. Koncernchefen Mattias Broman gillar att räkna på vad företaget tjänar på att välja elfordon. "Det är fruktansvärt bakåtsträvande att välja dieselbilar", säger han.

Vanessa Castillo tycker det var positivt att de kunde få bilen direkt och inte behövde vänta.

Vanessa Castillo tycker det var positivt att de kunde få bilen direkt och inte behövde vänta.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2023-10-25 19:00

Båda har en sak gemensamt. De har svårt att tänka sig att gå tillbaka till fossilbilar.

– Det känns som att elbilar är framtiden, säger Vanessa Castillo.

Hennes familj består av man och tre barn och de bor i Kåge. Tidigare ägde de en sjusitsig bil för att alla bilstolar skulle rymmas, liksom vagnar och hockeytrunkar. Föräldrarna jobbar inne i Skellefteå och barnen går i skola där och hade även träningar flera gånger i veckan. Det kunde bli en till tre turer in till Skellefteå per dag.

– Dieselkostnaden var hög. Vi kände att vi ville komma ned i kostnad då vi kör cirka 1 500 mil per år. Och eftersom två av barnen inte behöver bilstolar längre så tänkte vi att vi kunde rymmas i en mindre bil.

De såg reklam från en bilaffär om en elbil.

– Jag provkörde den med barnen för att se att vi rymdes, säger Vanessa Castillo.

De slog till och hade när Norran var på besök kört elbilen i en vecka.

– Det handlade mycket om priset. Det är privatleasing vilket gör att vi har en fast månadskostnad och händer något så ingår det i avtalet. Jag upplever det som en trygghet när man har hus och barn att man inte plötsligt får en kostnad på 15 000 kronor, säger Vanessa Castillo.

Hittills är de mycket nöjda, även om det tog några dagar att vänja sig.

– Första dagen fick vi inte ut laddsladden. Vi visste inte hur man gjorde så det blev lite stressigt den morgonen. Sedan går bilen så tyst. Vi visste inte om den hade startat eller inte. Men den är jätteskön att köra.

Hon tillägger:

– Men största skillnaden är att vi slipper åka och tanka. Vi laddar i ett vanligt uttag och funderar på att byta ampere och eventuellt sätta upp en laddstation, säger hon.

De band också elavtalet när det låg på 0,73 kronor.

– Den kostnaden är ingenting jämfört med dieselkostnaden. Det går cirka två kilowatt per mil. Vi hade kostnader på 38 000 kronor per år för diesel. Nu hamnar det på 4 500 kronor per år.

Tanken är att de ska leasa ett år och känna efter.

– Jag kan inte komma på några nackdelar nu, säger Vanessa Castillo.

Mattias Broman är koncernchef för Nordelektro och han berättar att företaget för ett år sedan tog ett beslut om att byta ut alla bilar mot elbilar.

– Vi installerar mycket fordonsladdare. Det är jättehett. Allt fler fordon, båtar, traktorer och lastbilar kommer att gå på el. Vi vill leva som vi lär, säger han.

Företaget köpte de första åtta elbilarna 2018 och har sedan dess fyllt på med fler, både tjänstebilar och transportbilar.

– Vi har sett fördelarna. I vår värld finns bara fördelar. De går tyst, det är bra komfort, värme och kyla kommer fort och det är kostnadseffektivt trots det dyrare inköpet eftersom de är så billiga i drift. När vi byter bilar så byter vi till el, säger Mattias Broman.

Senaste året har de investerat 30 miljoner kronor i nya elbilar, som de leasar. I dag är 67 procent av bilarna i koncernen elbilar.

– Ekonomiskt är det en plusaffär.

När undertecknad ber honom förklara kalkylen går han igång och gör en snabb uträkning på whiteboarden i rummet. Han jämför årskostnaden mellan elbilarna och dieselbilarna och konstaterar att de sparar 57 000 kronor per bil och år på att använda elbilar. Den högre kostnaden för inköp är betald på några år.

De problem som uppstått är främst att personal varit oroade för räckvidden.

– Många har varit skeptiska. Men det försvinner efter ett tag. Det man måste göra är att tänka på vart man ska, att bilen är fulladdad om man ska åka till Jörn till exempel.

Han tillägger att utbyggnadstakten för snabbladdare ökar mycket. De har själva en beställning på 20 stycken i inlandet.

Mattias Broman är kritisk till branschkollegor och andra som väljer att köpa nya dieselbilar.

– Det förvånar mig. Personalen här är jättepositiv och vi vill ligga i teknisk framkant. Att beställa dieselbilar i oktober 2023 är väldigt bakåtsträvande. Vare sig du vill det eller inte så är det här framtiden. Dessa dieselbilar kommer inte ha något andrahandsvärde om några år. Det kommer elbilarna att ha.

– Vi måste ta ansvar för teknikutvecklingen och miljön som företagare, säger Mattias Broman.                                                                                                                        

Nordelektro

Finns i Skellefteå, Umeå, Arvidsjaur, Malå och Stockholm med filialer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!