Lågt flygande objekt vid Falkberget

I närheten av elledningar, grävmaskin och personal på marken snurrar helikopterns rotorblad runt. Regionens kraftnät ska byggas ut och det smidigaste sättet att göra detta på kräver en helikopter som plockar upp delarna från marknivå. Norran hängde med när Skellefteå Kraft inspekterade den nya kraftledningen som byggs på Falkberget.

Att göra jobbet med helikopter är dyrt men det lönar sig i längden, säger projektledare Lars Axén.

Att göra jobbet med helikopter är dyrt men det lönar sig i längden, säger projektledare Lars Axén.

Foto: Victor Svenfelt

Skellefteå2023-10-14 14:00

Den snö som fallit över Skellefteå blåser runt när helikoptern närmar sig marken. Luft trycks mot ansiktet och gör det svårt att andas. Arbetarna rör sig bakåt eller tar skydd bakom grävmaskinen. En regel på cirka 900 kilo lyfts upp från marken och hänger i en anordning som piloten svetsat  ihop själv. Själva upplockningen tar ungefär en halv minut och sedan flygs regeln iväg för att placeras uppe på två stolpar. Så här löper jobbet på uppe vid Falkberget. Som ett depåteam som byter däck placerar teamet på marken en ny regel för upphämtning när helikoptern återvänder mellan varven. 

– Det här är skitkul, säger Melanie Berglund. 

Hon sköter kontakten med helikopterpiloten från marken. 

– Till näst är det nummer 14, säger hon i sin walkie-talkie. 

Piloten får information om vilken regel som ska hämtas upp. De väger mellan 800 och 900 kilo. 

– Helikoptern klarar av att lyfta runt 1 400 kilo. Det är en Airbus modell, men den kallas för "Ekorre", säger Berglund. 

För att träffa rätt när regeln ska hämtas upp och placeras har piloten hjälp av en backspegel, en fönsterlucka i golvet, och en kollega i helikoptern som sticker ut huvudet genom fönstret för att hjälpa piloten placera sig rätt. 

undefined
Regeln väger mellan 800 till 900 kilo.

– Det här är bland det mest precisionskrävande arbetet man kan göra med en helikopter. Det kräver många flygtimmar, säger Berglund. 

Efter cirka en timme viker helikoptern av för att tanka. 

– Du vill ha så lite i tanken som möjligt när du flyger. Den tankas med flygfotogen för att kunna flyga i ungefär en timme. 

Det är en vindstilla tisdagsmorgon vilket krävs för denna typ av arbete. Under onsdagen väntas busigare väder och då kommer troligtvis stolparna flygas ut till sina respektive platser, säger projektledare Lars Axén. 

– Det kan komma vissa hinder när man jobbar på det här sättet. Men arbetet har flutit på bra hittills. 

undefined
Melanie Berglund informerar piloten om vilken regel som kommer lyftas härnäst. Hon är också utbildad helikopterpilot.

Tillsammans med regionnätschef Patrik Lillbacka och övrig personal från Skellefteå Kraft är de ute och inspekterar den nya kraftledning som företaget bygger. 

– Med den tillväxt som Skellefteå har så behöver vi få mera energi till regionen. Det krävs för att möjliggöra den gröna omställningen som pågår här, säger Lillbacka. 

Det är svårt att ge en exakt siffra på hur många megawatt utökningen kommer bli efter detta projekt. 

– Men jämför man till exempel med tiden innan Northvolt fanns i Skellefteå så har vi en utökat kraftnätet väldigt mycket, säger Lillbacka. 

Att jobba med helikopter är ett dyrt sätt men man vinner på det i slutändan, säger Axén. 

– Alternativet hade vart att köra runt med en skylift och lyfta upp reglarna. Det är mycket krångligare, säger han. 

undefined
Patrik Lillbacka är regionnätschef på Skellefteå Kraft.

Det är inte bara helikopterpiloten som behöver ha precision i sitt arbete. 

– Stolparna måste sättas upp på exakt rätt ställe och avstånd. Annars kommer inte regeln att passa när den flygs på plats, säger Lillbacka. 

De tre rotorbladen snurrar några meter från elledningarna när helikopter kommer in för att hämta upp nya reglar. Melanie Berglund leder jobbet vidare. 

– Jag är själv helikopterpilot men jag har inte samlat på mig erfarenheten för att få utföra denna typ av jobb riktigt ännu. Man får jobba sig upp, säger hon. 

undefined
Efter att reglarna satts på plats bultas de fast för hand.
undefined
Två personer sitter i helikoptern. Det är för att kunna ha ögon från båda hållen när reglarna hämtas upp.
undefined
När helikoptern åker i väg för att sätta upp regeln sätts en ny på plats för upphämtning.
undefined
Att göra jobbet med helikopter är dyrt men det lönar sig i längden, säger projektledare Lars Axén.
undefined
När helikoptern jobbade nära arbetarna tog det cirka två minuter mellan upphämtningarna.
undefined
Piloten har kontakt med personer på marken via en walkie-talkie.
undefined
Denna helikopter kallas för "Ekorre", den kan lyfta runt 1 400 kilo.
undefined
Arbetarna hinner med runt 30 reglar på en dag.
undefined
Hjälm och synliga kläder hör till säkerhetsutrustningen som personerna på marken behöver ha.
undefined
Anordningen är byggd av piloten själv, som flygit helikopter sedan ung ålder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!