Genom en kungörelse den 24 januari sökte Skellefteå Airport om ett nytt tillstånd enligt miljöbalken för flygplatsverksamheten. Ansökan omfattade ingen total ökning av trafiken, men väl en ökning av det som faller under ”linjefart och charter”. Dessutom skulle banlängden ökas med 420 meter till 2520 meter.
I mars sa flygplatschefen Robert Lindberg att miljöprövningen tagit längre tid än väntat, förhoppningen var att den skulle vara klar första kvartalet 2018. Det gör att banförlängningen, som måste ske på sommaren, ska ske 2019.
Som ett resultat av det ställdes också de två planerade direktflygen till Thailand in under samma månad.
”Frivillig lösning”
Skälet till fördröjningen då var att Skellefteå Airport AB inte kommit överens med en närboende. Tidigt framgick det i inlagor till mark- och miljödomstolen att det pågick förhandlingar om en ”frivillig lösning” och i ett meddelande i början av juni att fastighetsägaren via ombud hoppades på att nå en lösning före semestrarna.
Så har det uppenbarligen inte blivit.
Extra samråd
I slutet av augusti tvingades Skellefteå Airport dessutom inleda ett kompletterande samråd avseende hantering av de massor som ska flyttas i samband med banförläningen.
Skälet är att de massor som uppkommer i samband med den planerade banförlängningen nu ska hanteras på ett annat sätt än tidigare planerat.
Ursprungligen var det 30000-40000 kubikmeter, varav det mesta skulle återanvändas och ungefär 5000 kubikmeter skulle bli överskottsmassa och transporteras bort.
Nu har det visat sig att Skellefteå Airport överskattat mängden schaktmassor som behövde användas som fyllnadsmassor vid anläggningen av den förlängda rullbana och uppbyggnaden av bankroppen.
”Inte avfall…”
Enligt de nya uträkningarna handlar det om 38 000 kubikmeter massor som inte kommer att kunna återanvändas på det som sätt som flygplatsen tidigare planerat. Skellefteå Airport kompletterade därför sin ansökan med ett nytt yrkande om att få lägga upp de massorna vid sidorna av rullbanan.
Domstolen gjorde då en preliminär bedömning att det skulle vara fråga om deponering av avfall, vilken nu resulterar i det kompletterande samrådet. Skellefteå Airport anser att massorna inte ska ses som avfall då dess plan är att återanvända massorna, bland annat för att fylla ut håligheter i närheten av banan, med mera.
”Om det skulle återstå massor, som inte direkt kan återvinnas, kommer dessa massor att transporteras bort till lämplig deponi, alternativ mellanlagras för framtida underhållsbehov.”, skriver flygplatsens ombud.
Sista dag att lämna synpunkter i frågan är den 14 september och samrådet väntas hållas under november.