Veckostarten har varit allt annat Ă€n vĂ„rig och prognosen frĂ„n SMHI ser ut att ge oss lĂ„ga temperaturer. Lagen om sommardĂ€ck trĂ€der i kraft den 15 april sĂ„vida det inte rĂ„der vintervĂ€glag â nĂ„got som vi fortfarande verkar missuppfatta.
DÀckmontören Robin Hunesjö hos SkellefteÄ Gummi tror att det kan bero pÄ bilisternas oro:
â De googlar upp datumet och blir oroliga nĂ€r det Ă€r fem dagar kvar. Folk tror att de Ă€r sist ut och mĂ„ste byta, sĂ€ger han.
Skiftar pÄ fem
Grovmönstrade bullrande dubbdÀck plockas av till förmÄn för fina uppsÀttningar mjukt rullande sommarhjul pÄ aluminiumfÀlg.
- Vi har bytt pÄ tvÄ hundra bilar hittills. Och dÄ Àr det nÀrmare ett par tusen kvar, sÀger han och sneglar mot lagret med jÀttelika pelare av uppstaplade sommardÀck.
â Jag gör en bil ensam pĂ„ tio minuter. Fem minuter om vi Ă€r tvĂ„, sĂ€ger han.
För dÄliga dÀck
Kvalitetskraven för sommardÀck och vinterdÀck skiljer sig Ät bland bilisterna.
â Inför vintern kollar kunderna vinterdĂ€ckstester pĂ„ nĂ€tet, sĂ€ger han och pĂ„pekar att mĂ„nga kör med alldeles för dĂ„liga sommardĂ€ck. Vilket frĂ€mst kan vara en fara vid vattenplaning.
â DĂ€cket tappar egenskaperna vid tre millimeter. Men mĂ„nga vill inte byta förrĂ€n man nött dĂ€cket maximalt, sĂ€ger han.
Att arbeta som dÀckmontör Àr ett tungt arbete. Omkring hundrafemtio bilar hinner han och hans kollegor ta om dagen.
â Man blir helt slut! Och dĂ„ Ă€r det Ă€ven dĂ€ck tas bort och göras rent. Men det Ă€r ju bara en mĂ„nad sĂ„ man fĂ„r bita ihop, sĂ€ger han med ett leende.