Creative Summit: ”Så fungerar världens mest inspirerande organisationer”

Idag genomförs konferensen Creative Summit på Nordanå i Skellefteå med temat ”Framtidens arbete”. En av talarna var Pim de Morree från Corporate Rebels som åker världen runt och besöker världens mest inspirerande organisationer.

Pim de Morree, Kirstin Furberg och moderatorn Maddy Savage i samspråk under Creative Summit.

Pim de Morree, Kirstin Furberg och moderatorn Maddy Savage i samspråk under Creative Summit.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2018-06-19 15:51
undefined
– I världen är det 13 procent som är engagerade i sitt arbete och i Sverige ligger den siffran på 16 procent, berättar Pim de Morree.

– Vi är fyra ingenjörer som tröttnade på våra jobb hos stora företag vilka saknade entreprenörskap och som vi inte delade värderingar med, berättar han.

För två år sedan bildade de Corporate Rebels med missionen att hitta vägar för att göra arbetet mer kul.

– Vi gjorde en ”bucket list” med 120 personer och företag som vi ville träffa för att lyssna på hur de lyckats engagera sina medarbetare. Hittills har vi hunnit med att besöka 70 av dem.

I Sverige har de med tre besök på listan. Dessa är Spotify, Handelsbanken och Centigo AB.

Pim de Morree började med att redovisa tragiska siffror som Gallup tagit fram kring hur engagerade människor är i sitt arbete.

– I världen är det 13 procent som är engagerade och i Sverige ligger den siffran på 16 procent.

I Sverige är 73 procent inte engagerade i sitt arbete.

– Och 12 procent menar att de till och med medvetet saboterar verksamheten.

Corporate Rebels har sett åtta trender hos företag som lyckats skapa bra organisationen.

1. De drivs av värderingar och inte av vinstintresse.

2. Man arbetar i nätverk och team istället för att ha en hierarkisk struktur.

3. Ledarna är coacher och inte bossar.

4. Här experimenterar man istället för att planera.

5. Frihet och förtroende är det som gäller och inte regler.

6. Organisationen är decentraliserad.

7. Transpararensen är viktig.

8. Istället för att fokusera på arbetsbeskrivningar tittar man på medarbetarnas talanger.

Pim de Morree tar den kinesiska vitvarutillverkaren Haier som ett bra exempel på ett företag som lämnat det hierarkiska systemet bakom sig.

undefined
Pim de Morree, Kirstin Furberg och moderatorn Maddy Savage i samspråk under Creative Summit.

– Det är ett företag med 70 000 anställda som brutit ner verksamheten till 4 000 mikroföretag där de anställda också kan bli delägare. Haier har även köpt ett företag av GE i USA och genomfört samma förändring där med lyckat resultat, berättar han.

Kirstin Furberg, personalchef hos fintech-företaget Clear Score och som tidigare var personaldirektör hos BBC, talade om vikten av att alltid vara sig själv. Hon levererade också några tips på hur man ska bygga en tillväxtkultur där medarbetarna trivs.

– Sätt mål och fira när dessa uppnåtts.

– Ta rikligt med pauser. Ett bra upplägg kan vara att arbeta hårt i 90 minuter för att sedan ta en paus.

– Fokusera på varje medarbetares styrkor och lägg inte alltför mycket kraft på att utveckla de svaga sidorna.

– Som ledare bör man erkänna sina misstag

– Tänk på alla medarbetares psykiska och fysiska hälsa.

undefined
– Fokusera på varje medarbetares styrkor och lägg inte alltför mycket kraft på att utveckla de svaga sidorna, säger Kirstin Furberg.

Stefania Druga, robotforskare vid MIT i Boston, USA, bidrog med kunskap inom ett helt annat område. Hon har forskat kring hur barn påverkas av och hur de använder smarta leksaker tillsammans med sina familjer.

– Mitt mål är att kunna få familjer att använda artificiell intelligens på ett lekfullt sätt, berättar hon.

Något som hon kommit fram i sin forskning är att de yngre barnen i treårsåldern är mindre imponerade av hur smarta leksakerna är medan de i tioårsåldern ofta tycker att robotarna är smartare än dem.

– Ju äldre barnen är desto mer kopierar de sina föräldrars åsikter och beteenden, konstaterar hon.

undefined
– Mitt mål är att kunna få familjer att använda artificiell intelligens på ett lekfullt sätt, berättar Stefania Druga.

Andra föreläsare var Caroline Fjellner som utvecklat ett nytt verktyg för att öka engagemanget hos de anställda, att få dem att le istället för att gäspa.

Forskaren och ståuppkomikern Anna Ploszajski berättade om 4D-printing medan Adele Major pratade om hur hon hjälper extremt talangfulla team att genomföra det som verkar omöjligt.

På talarlistan fanns även Jesica Marques som blandar design med ny teknik för att skapa magiska experiment, installationer och digitala innovationer, Markus Hällgren som studerat ledarskapet vid bergsklättring, akutmottagningar och inom polisen samt Jas Sidhu som hjälper kunder att få in AI i sina verksamheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!