Gunilla Viklund, affärsrådgivare vid Skellefteå NyföretagarCentrum, började med att konstatera att de nu inte tar emot personer som vill starta företag fysiskt.
– Istället möter vi dem digitalt och det innebär att vi till och med kan nå flera än tidigare, konstaterar hon.
Gunilla presenterade flera exempel på företag som via sina hemsidor driver verksamheterna på ett helt nytt sätt.
– Till exempel valde ett företag i Skellefteå att satsa på digitala yogalektioner. Deltagarna var inte beredda att betala lika mycket som tidigare för dem, men eftersom de nådde fler så blev intäkterna högre än tidigare.
Restaurangerna var tidigt ute med att erbjuda hemkörning och takeaway och ett annat exempel på hur man klarat krisen är Skellefteföretaget Destillery & Spirits of Lapland som istället för att tillverka vodka ställde om produktionen till handsprit.
– På ett par månader kommer de på så sätt att ha nått sin budgeterade årsomsättning.
Optikerkedjan Smarteyes lösning där kunderna kan boka hela butiken för att minimera sin exponering för andra människor är en annan lösning.
– Det finns också RUT-tjänster som går att utveckla, till exempel att handla åt folk, säger Gunilla Viklund.
Sanna Orellano, Energy Cluster Marketing Manager vid Skellefteå Science City som är en av initiativtagarna till satsningen Backa Skellefteå vilka stöttar och utvecklar Skellefteås företag genom coronakrisen konstaterar att gensvaret varit helt enormt.
– Nu har vi över 9 000 personer medlemmar på Facebook, berättar hon.
Sanna berättade också om en rad positiva satsningar. Bland annat Stigs konditoris drive-in-lösning och Citykompaniet lösning där de i samarbete med Norrlands Bil erbjuder hemkörning från butikerna som finns där.
– Den här krisen har tvingat oss konsumenter in i den digitala världen och här har vi lärt oss att det går att handla lokalt via digitala kanaler. Företagen har också upptäckt att detta kan leda till en långsiktig affärsutveckling.
Skellefteå Science City är en partner i projektet Intersective Innovation som handlar om att arbeta med öppen innovation i skärningspunkter mellan branscher och sektorer.
– Genom detta projekt genomför vi nu digitala workshops med besöksnäringen som målgrupp. Vid nästa workshop vänder vi oss till sommarcaféer i Skellefteå, säger Sanna Orellano.
Conny Reidefors, affärsutvecklare vid Arctic Incubator och Sofia Gullholm, LTU Business områdeschef för Västerbotten, betonar att det även i en kris finns möjligheter.
– Det här kan vara ett bra tillfälle att utveckla interna processer och öka kunddialogen och servicegraden. Att satsa på utbildning och utveckling av nya affärsmodeller är andra områden att satsa på, säger Conny som också betonar vikten av att behålla nyckelpersoner i företaget som kommer att behövas när krisen är över.
En möjlighet till finansiering i dessa kristider är att söka medel från de 25 miljoner kronor som Region Västerbotten avsatt från de statliga regionala tillväxtmedlen för att hjälpa länets småföretagare som kämpar med effekterna av coronakrisen.
– Hittills har det inkommit 65 förfrågningar om detta stöd, berättar Aurora Pelli, strateg utbildning och näringsliv vid Region Västerbotten
Reglerna för dessa omställningscheckar är att företag som verkar i en bransch på en ort med andra företag inom samma bransch inte kan räkna med att få stöd. Detta för att inte snedvrida konkurrensen.
– Vi hoppas att reglerna kring detta ska ändras så att även de företag som är hårdast drabbade av coronakrisen, exempelvis caféer, restauranger och frisörer, ska kunna söka dessa medel. Kring detta för vi en dialog med regeringen, berättar Aurora.
Anna-Lena Lexell, försäkringsansvarig vid Unionen, presenterade nyheter kring tillfällig a-kassa.
– Tidigare har en företagare som upphört med sin verksamhet och erhållit a-kassa och återupptagit sin verksamhet varit tvungen att vänta i fem år innan ett nytt uppehåll kan göras. Men i måndags gav regeringen besked om att uppehåll i verksamheten som görs under 2020 inte ska beaktas vid prövningen av femårsregeln, säger hon.
För att ha rätt till a-kassa i en sådan situation, behöver företagaren helt skilja sig från verksamheten, något som Paulina Holmgren, ordförande för Sveriges Fotografer Förbund, är mycket kritisk till.
– Inom KLYS, som är samarbetsorganet för yrkesverksamma kulturskapare, anser vi att man även med en vilande verksamhet måste få vårda sitt företag så att det finns möjlighet att komma tillbaka på marknaden, säger Paulina.
Åsa Etelämäki, ombudsman vid IF Metall Norra Västerbotten, berättade om senaste nytt vad som gäller kring korttidsarbete. Regeringspartierna har tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om att växla upp korttidspermitteringen till 80 procent, vilket de presenterade i tisdags.
Tidigare har företag kunnat få rätt till permittering av personal på upp till 60 procent varpå arbetsgivarens arbetskraftskostnad minskar med drygt 50 procent.
Moderatorer för Företagshjälpen var Bengt Ivansson och Anja Palm från Skellefteå kommuns näringslivskontor.