Coop-kassarna i fara då tjänster försvinner från Solkraft: ”Än har vi tyvärr ingen lösning”

De populära Coop-kassarna till äldre riskerar att upphöra helt inom kort, vilket har med förändringar inom Solkraft att göra. ”Vi avslutar uppdraget i slutet av maj, sedan vet vi inte vad som händer”, säger Per Bergman, enhetschef.

Foto: Nora Lorek / TT

Skellefteå2019-03-01 06:15
undefined

I den kommunala verksamheten Solkraft sysselsätts varje år mellan 600 och 700 personer i arbetsrehabiliterande verksamhet. Det är mestadels tidsbegränsade tjänster som avlöser varandra. Under Solkraft Rondellen sorterar ett 30-tal personer som för tillfället sköter Coops varuhemsändning, de så kallade Coop-kassarna. Tjänsten är till hjälp för personer som inte kan ta sig till affären och handla själva, främst äldre.

Hjälp till äldre

– I takt med att ett större antal tjänster fasas ut samtidigt har vi beslutat oss för att avsluta uppdraget i slutet av maj, säger Per Bergman, verksamhetschef för Solkraft.

Förändringen inom Solkraft har bland annat med den nya statsbudgeten att göra. Från och med årsskiftet kan man inte längre anvisas till så kallade extratjänster, som framförallt syftat till att hjälpa nyanlända och långtidsarbetslösa in på arbetsmarknaden.

– Inga tjänster avbryts i förtid, däremot löper flera ut under maj och juni, säger Per Bergman.

Än har vi tyvärr ingen sådan, men det finns idéer och vi jobbar på saken. Så snart vi vet mer kommer vi att gå ut med det.

Anita Larsson är platschef vid Solkraft Rondellen.

Vad händer med personerna som haft dessa tjänster?

– De här tjänsterna är tidsbegränsade, och det finns alltid en oro när de avslutas. Skillnaden nu är att ett flertal personer slutar samtidigt, vilket naturligtvis förstärker oron, säger hon.

Den som har haft en extratjänst har tidigare kunnat få den förlängd i ett år. Det är inte längre möjligt.

– Då är det upp till arbetsplatsen de varit på att anställa personerna, antingen Coop eller inom den kommunala verksamheten. Vi kommer dock inte ha råd att anställa så många att vi kan driva varuhemsändningen vidare.

Anita Larsson fortsätter:

– Däremot tror jag att vi kommer att kunna förse vissa av dem med andra typer av skyddade anställningar, jag är inte orolig över det, säger hon.

Har ni informerat kunderna om att tjänsten kan försvinna?

– Nej, vi har inte gått ut till kunderna än. Vi för fortfarande en dialog med Coop om hur detta kan lösas. Vi hoppas verkligen på en bra lösning för kunderna, mycket mer kan vi tyvärr inte säga idag, säger Anita Larsson.

Susanne Rindelöv är stormarknadschef på Stora Coop.

– Vi har inte gått ut till kunderna än eftersom vi först ville hitta en lösning. Än har vi tyvärr ingen sådan, men det finns idéer och vi jobbar på saken. Så snart vi vet mer kommer vi att gå ut med det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!