Citykompaniet har genomgått en makeover det senaste året med renovering av gallerians innerdel. Norran gick dit för att prata med Citykompaniets centrumledare Julia Åshjelm.
Vad är nytt i gallerian?
– Vi har gjort en uppfräschning av ytskikten. Gallerian har ett nytt golv, ny färg på väggarna, illustrationer på pelarna och totalrenoverade toaletter. Vi har också fler sittplatser vid entrén och en växtvägg vid hissen.
– Tanken har varit att koppla ihop estetiken med stoltheten över det lokala. Pelarna har illustrationer av Landskyrkan, Bonnstan och Lejonströmsbron.
Julia Åshjelm berättar att målet med renoveringen av toaletterna var att de inte skulle kännas som offentliga toaletter. Mer hemtrevligt och mindre sterilt.
– Det märks i valet av kakel, färg och form.
Kedjorna Lekia och Normal är nya gäster i gallerian. Lekia har fått ett stort utrymme efter att tre tidigare lokaler har slagits ihop till en. Teknikmagasinet, Make Up Store och Eurosko har flyttat ut.
Har ni någon drömkedja till Citykompaniet?
– En mataffär som ICA vore en drömhyresgäst. Men de ska snart etablera sig hos grannen och vi har fullt här, så vi är nöjda.
Längst ner har det byggts en lekhörna för barnen. För de yngre åldrarna finns bland annat en rutschkana som för tankarna till Skellefteälven och Lejonströmsbron. En digital skärm med spel har installerats för de äldre.
Högst upp ligger Bistro som erbjuder dagens lunch, sallader och fika. Här planeras en renovering under året och annat utseende på inredningen. På entréplan utanför Stadium finns en tom yta i ett hörn där en nyhet väntar.
– Jag vill inte avslöja vad det är ännu, men någonting kommer att förändras där inom kort, säger Julia.
Framöver kommer fler kedjor se över sina koncept och rusta upp i butikerna. Systembolaget och Apoteket renoverade under pandemin.
Hur är det med besökstrycket nu efter att restriktionerna lättat?
– Jag tycker att vi börjar komma tillbaka till normala siffror. Skellefteborna har tagit sitt ansvar och stannat hemma under pandemin, men nu är de här igen.
Det har ju pratats mycket om butiksdöden, är det något ni känner av?
– Det är en ny känsla i Skellefteå efter att Northvolt etablerade sig. Folk vågar satsa. Butikerna är också bättre på att erbjuda kunderna både onlineshopping och en fysisk upplevelse i form av en butik. De inser fördelarna med båda och ser det som en enhet.