Christopher såg Tesla växa – jobbar nu vid Northvolt

Få kan säga att de har meriter inom tillverkning av elfordon. I december 2020 började Christopher Gorelczenko, som arbetat nästan fem år på Tesla, vid Northvolt Ett i Skellefteå. ”Det är min sak att få ihop gruppen och få igång all produktion”, säger han till Norran.

”Min roll är att se till att alla gör det uppdrag de har till produktionsutrustningen är på plats och slås på.”, säger Christopher Gorelczenko, Sr. Director of Commissioning vid Northvolt Ett.

”Min roll är att se till att alla gör det uppdrag de har till produktionsutrustningen är på plats och slås på.”, säger Christopher Gorelczenko, Sr. Director of Commissioning vid Northvolt Ett.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2021-04-13 06:15

Christopher flyttade till Skellefteå i slutet av fjolåret och började då sin tjänst som Sr. Director of Commissioning, vilket rakt översatt gör honom ansvarig för driftsättningen av produktionen vid fabriken.

– Min roll är att se till att alla gör det uppdrag de har till produktionsutrustningen är på plats och slås på. Samtidigt ska vi komma ihåg att det här är ett start-up och inte ett stort bolag som varit igång 80 till 100 år. Vi kommer att göra misstag, vi kommer att ha utmaningar, men vi kommer också att lösa dem, säger Christopher Gorelczenko.

– Vi måste bygga den kultur som inte finns här än, säger Christopher och konstaterar att Tesla inte producerade battericellerna under hans tid där, men väl batterimodulerna och -packarna.

Han har ett förflutet på American Airlines där han började som tekniker vid dess markstöd.

– Då mina söner blev äldre kände jag att jag inte ville att de skulle gå i mina fotspår. Då återupptog jag studier.

– Halvvägs genom studierna ville American Airlines att jag skulle ta över verksamheten på en anläggning där det handlade om att fixa det eller att stänga butiken. Jag gjorde en turnaround och blev sedan förflyttad söderut till American Airlines största anläggning i Texas.

Där ledde Christopher ett team på flera hundra personer som bland annat svarade för tre terminaler, tre bagagesystem och fyra hangarer. Budgeten låg på drygt 500 miljoner svenska kronor.

Tids nog kände Christopher att han ville gå vidare.

– Jag har varit vid flyget länge, men bilsidan är min passion.

Då Christopher slutfört sin utbildning fick han ett samtal från en Teslatopp med rötterna i New York som ville att han skulle ta ett jobb vid fabriken i Freemont, Kalifornien. Christopher berättar att det kan uppfattas kulturskillnader mellan verksamheter i ett så stort land som USA – att det är på ett visst sätt runt San Fransisco-bukten och på ett annat runt New York.

– Han ville ha en person som hade en bakgrund som liknade han egen, en som förstår att allt inte bara är sol, utan att det finns svåra utmaningar som kommer att kräva sina timmar att genomföra.

Christopher Gorelczenko började på Tesla i Freemont i september 2015.

Mötte du Northvoltgrundarna Peter Carlsson och Paolo Cerruti där?

– De slutade ungefär då jag började. Jag kände till deras namn, men vi var i olika delar av organisationen, så vi möttes inte då, berättar han.

I slutet av 2019 valde Christopher Gorelczenko att lämna för ett annat företag, namnkunnigt, men än mer ett start-up. Det handlade om Amazon-grundaren Jeff Bezos rymdfärdsföretag Blue Origin.

Det tog inte länge förrän Christopher kände att han skulle söka sig någon annanstans.

– Jag gick alltså tillbaka till aerospace, men även där med närheten till start-up. Efter ett år där så förstod jag varför jag en gång lämnat den: verksamheten går så långsamt.

En person Christopher hade i sitt nätverk kontaktade honom. Denne hade bytt jobb från Tesla till Northvolt.

– Hör av dig om du söker något annat, sa han. Jag kände redan då till Northvolt och har haft koll på bolaget. Jag har dessutom varit i Europa många gånger och har alltid velat jobba här.

Norra Sverige trodde Christopher inte skulle bli något problem.

– Jag växt upp i norra USA där det är kallt, men jag lämnade det för 13 år sedan.

Men det fanns andra att ta hänsyn till: familjen, hustrun och de fem barnen.

– Vi pratade om det under två månader. Allt jag läste om Sverige var positivt. De var svårt att peka på något negativt.

– Jag trivs här i Skellefteå och älskar det här området. Jobbet i sig är en utmaning, men det här kommer att vara en fantastisk plats för barnens uppväxt, berättar Christopher som nu bor i lägenhet.

Familjen kommer i maj och då flyttar de till ett hus som de ska hyra.

– Vi vill att barnen ka komma hit och börja på skolan innan den slutar för sommaren. Dessutom ska vi börja titta efter lämpliga hus att köpa, säger Christopher.

Snart kommer de ljusa nätterna.

– Jag ser fram emot det. Jag gillar att jobba hemma med huset och brukar gå in då det blir mörkt. Vi får se hur det går här.

Till vintern kan ni förmodligen se norrsken.

– Min fru har sagt att hon vill vara med då jag ser det första gången.

Christopher Gorelczenko

Ålder: 45.

Bor: Lägenhet i Skellefteå. Hus från den 1 maj då familjen kommer.

Familj: Hustru och fem söner.

Bakgrund: American Airlines 1999-2012. Därefter Bell Helicopter, Tesla och Blue Origin.

Aktuell: En av de nya cheferna vid Northvolt Ett.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!