Det stora antalet avvikelser som rör strulande larm har inte gått ledningen förbi, säger socialchef Katarzyna Wikström:
– Självklart vill vi att det ska fungera, säger hon.
Om det händer något på natten så finns ingen support?
– Den första veckan, när larmet införs, så har vi dygnet runt-support. Sedan är vi hänvisade till kontorstid. Men på varje arbetsplats finns så kallade superanvändare, en person med utökad befogenhet som kan hjälpa till med sådant som strular, säger Michael Stiglund, projektledare och verksamhetsutvecklare vid socialkontoret.
– Om superanvändaren inte jobbar och det är natt, så kan vikarietelefoner eller inskolningsanvändare användas, Säger Kenny Lundström, även han projektledare och verksamhetsutvecklare.
Om det inte är telefonen som strejkar då, utan felinställda kameror exempelvis?
– Så här är det, larmsystemet i sig det fungerar jättebra. Det vi har upptäckt är att den funktionen med trygghetskameror vi har, den går på wifi, och vi har en täckningsbrist på våra boenden. Det håller vi på att åtgärda nu. Många av falsklarmen beror på det, säger Michael.
– Alla boenden som vill har erbjudits ersätta trygghetskamerorna med rörelselarm tills problemet är åtgärdat, säger Kenny.
De har valt att ha kvar kamerorna?
– Ja, de har valt det, kanske för att de ändå ser värden i kamerorna.
Systemet i sig är jättebra, säger ni. Skyddsombudet säger att folk säger upp sig på grund av det.
– Det är en komplex fråga. Larmsystemet går på 4G och fungerar som det ska. De många falsklarmen beror på att varje gång kameran går offline och tappar kontakt med vårt interna wifi, genereras ett larm. Det åtgärdas nu av vår IT, säger Michael.
När är det åtgärdat?
– Leverantören och vår IT håller på att åtgärda flera problem för tillfälligt. Bland annat att det går flera larm från ett rum samtidigt om man har flera produkter.
Ejja Häman Aktell:
– Operatören är också väldigt lyhörda för våra önskemål.
Kan ni tänka er att köpa support dygnet runt?
– Vi för en dialog med leverantören. Det är inte uteslutet, men den måste ställas i relation till vad det ger, säger Kenny.
De Norran talat med kommenterar uppgiften om superanvändarna: ”Hen kan lägga till användare, det är i stort sett allt.” De säger också att trygghetskamera är något som ingår i priset, men att rörelsevakt, dörrlarm kostar extra.