Hon berättar att de utifrån LSS-lagen alltid värnar om individens självbestämmande och integritet. Personalens bedömning bygger på individens vilja. I just det här fallet är det viktig med framförhållning och struktur för att besöken ska fungera bra, förklarar hon.
– Som jag förstår det har det fungerat bra de senaste två åren, sedan har något hänt, det har utsetts en ny förvaltare, pandemin påverkar också och systern dyker upp oftare än förr. Personalen upplever att personen har ett behov av mer struktur igen. Målet är att de ska kunna träffas.
Verksamheten har meddelat Kerstin i en skrivelse att hon är välkommen en gång i veckan, i högst 1,5 timmar, på en bestämd dag. Önskas ytterligare besök ska de bokas tre dagar i förväg, via kommunens kundtjänst.
– Medarbetarna säger att systern blir jätteorolig om hon dyker upp oftare, vilket hon gjort den senaste tiden, säger Åsa Israelsson.
Personal säger att systern inte vill. Litar ni alltid på personalen, eller kan ni ta i beaktande att de kan vara påverkade av konflikten?
– Man måste alltid vara ödmjuk. Jag har stort förtroende för både chefen och medarbetarna, men det är klart att vi alltid behöver reflektera över hur vi kan påverkas av en konflikt. Men jag tycker att de håller fokus på individen, och vad den vill ha. Det är också modigt att våga göra det i situationer där anhöriga, som i det här fallet, är starkt kritiska.
Samtidigt visar inspelningar att systern vill träffa Kerstin. Kerstins förklaring till systerns oro är att hon är rädd att Kerstin ska kastas ut. Hur kan ni vara så säkra på att hon har fel?
– Vi har inte gjort någon lex Sarah här, men det händer ibland att vi gör det för att granska oss själva när vi exempelvis möter anhöriga som är kritiska. Anhöriga kan vända sig till IVO. Det är viktigt för oss, särskilt i svåra situationer där bilder går isär, att vi alltid granskar oss själva. Vi vill bemöta människor professionellt och inte utse syndabockar. Det är också viktigt att vi står kvar och känner oss trygga i de bedömningar vi gör. Säger klienten nej, så blir det ett nej, även om klienten dagen före sa ja.
Ni har tidigare fått kritik för att verksamheten godkänt förhållningsregler som förvaltaren satt upp. Kerstin har tidigare fått mejl från förvaltaren som upplyser om ett sex månaders besöksförbud.
– Det måste du ta med förvaltaren. Inom LSS så kan man inte utfärda besöksförbud.
Det är en sak att du säger att ni inte får det. Men era personliga assistenter upprätthöll det förbudet, genom att hänvisa till det när hon ville komma på besök.
– Det var fel av oss att tillämpa reglerna på de grunderna. Men eftersom ansvaret ligger på verksamheten att styra stödet som individen har rätt till så skulle vi ha vidtagit åtgärder då, precis som i dag.
Kerstin ifrågasätter också personalens kompetens. Åsa Israelsson berättar att stöd och service har målet att 70 procent av personalen ska ha grundutbildning som stödassistent. För de personliga assistenterna uppnås målet till 40 procent.
Hon återkommer senare med uppgiften att drygt hälften av medarbetarna på den aktuella arbetsplatsen har grundutbildning.
– Personal får utöver grundutbildningen ofta intern utbildning, beroende på vilka man arbetar hos. I detta fall har personal fått anpassad internutbildning.