Det innebär att en av 2000-talets hetaste politiska frågor i Skellefteå går mot mål.
2014 hölls en rådgivande folkomröstning om planerna på byggandet av en ny centrumbro. Det slutade med att nejsidan fick 58 procent. I juni 2014 fattades beslutet att avbryta planeringen av centrumbron.
Tre år senare skakade socialdemokraterna åter liv i brofrågan. Nu har den nya bron passerat alla instanser.
Karlgårdsbron ska gå över Skellefteälven vid Karlgård-Nordanå och ansluta till Södra Lasarettsvägen på norra sidan samt till Skråmträskvägen via en ny väg på södra sidan. Den nya bron ska anläggas som en så kallad hängverksbro. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven.
En del av förarbetet till bron har pågått en tid. I dag står till exempel rondellen vid Södra Karlgård klar på södra sidan.
– Vi har nu ute en upphandling om totalentreprenad av själva bron. Vem som får den ska bli klart i januari eller februari, säger Anna Lundström, projektledare.
Entreprenören ska sedan projektera bron och därefter tas en tidplan fram.
– Den slutliga gestaltningen står entreprenören för inom ramen för tillståndet, säger Lundström som vidare berättar att första spadtaget väntas någongång under 2021.
– Sedan har entreprenören på sig till augusti 2023 att bygga bron, berättar Anna Lundström.