Olika alternativ för spår på Norrbotniabanan västerut

Det finns tre alternativ till dragningar av Norrbotniabanan väster om Skellefteå. Nu har ett första samråd genomförts och synpunkterna är få.

Det stora fältet markerar korridoren där banan planeras gå. Den undre orange linjen är dagens spår och den beige linjen är väg 95.

Det stora fältet markerar korridoren där banan planeras gå. Den undre orange linjen är dagens spår och den beige linjen är väg 95.

Foto: Trafikverket/Norrtåg

Skellefteå2022-01-01 10:00

Trafikverket fortsätter planera för Norrbotniabanan norrut. Nu har en ny del genomgått ett tidigt samråd. Det handlar om den första sträckan väster om Skellefteå C till Degerbyn, även kallad järnvägsplan 08. 

Tanken är att banan ska följa befintlig järnvägsbana västerut mot Degerbyn och bli dubbelspårig. Nu pekas en korridor ut för järnvägen och tre alternativa dragningar presenteras.

Det första är ett nytt spår söder om befintligt spårläge och det befintliga byggs också om. Ny mark behövs då söder om spåret och banan kommer närmare den nybyggda förskolan vid Fågelvägen.

Det andra alternativet är ett spår norr om befintligt spårläge. Även där byggs det befintliga spåret om. Alternativ tre innebär att ett nytt dubbelspår byggs norr om dagens spår, vilket sedan rivs. Alternativ två och tre innebär flytt och ombyggnad av väg 95 max 25 meter norrut. Det innebär även att en boulehall vid Stämningsgården måste rivas.

Vid samrådet kom det in ett 20-tal kommentarer. Strålsäkerhetsmyndigheten anser att magnetfältsnivån bör redovisas för bostäder och platser där människor vistas varaktigt nära spåret. Detta eftersom den förväntas bli förhöjd och det kan behövas åtgärder mot det.

Skellefteå Kraft hoppas på alternativ ett då det inte skulle påverka deras Degerbyförråd. De påpekar även att de har ett ställverk i Frostkåge och i Byske som ligger i utpekade järnvägskorridor norrut, även om den inte ingår i planen. Att flytta dessa skulle kosta minst 50 miljoner kronor.

Ett ombud för en fastighet skriver att huset hamnar inom järnvägens korridor och därmed drabbas negativt. Ombudet skriver att bolaget motsätter sig att banan förläggs nära där och att de tänker begära ersättning om anläggningen lider skada.

En person påpekar att det finns fladdermöss runt Fågelgatan och det finns film på det. På andra sträckor längs banan mot har Trafikverket tidigare inventerat bland annat fladdermöss.

En annan privatperson vill helst ha alternativ ett då väg 95 inte berörs. Hen vill bevara så mycket som möjligt av idrottsanläggningen i området. En annan tycker tvärtom att järnvägen och vägen borde gå så långt norrut som möjligt då området inte är bebyggt. Hen vill även bygga bort vänstersvängarna på väg 95 vid vägbron.

Härnäst ska Trafikverket ta ställning till ett linjeval. Det ska tas upp vid ett samråd i vår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!