Bybor kritiska mot olycksdrabbad korsning – "Livsfarlig"

Dödsolyckan i Örviken, där två personer omkom för två veckor sedan, har fått byborna reagera. "Det är en fruktansvärt farlig korsning. Den måste förbättras", säger Gudrun Eckhardt.

"Många missar stopplikten", säger Benny Eckhardt.

"Många missar stopplikten", säger Benny Eckhardt.

Foto: Pontus Widegren

Skellefteå2018-12-28 07:00
undefined
Elisabeth Björk, Lars Björk och Benny Eckhardt är kritiska.

Den 17 december omkom ett par i 80-årsåldern i en svår bilolycka i Örviken. Närmare bestämt i korsningen Stackgrönnan–Sundgrundsleden.

En lastbil som färdades i ungefär 70 kilometer i timmen i södergående riktning kolliderade då med en personbil som färdades på Stackgrönnan. Trots stora insatser från räddningstjänst, sjukpersonal och polis omkom föraren och passageraren i person­bilen på olycksplatsen.

undefined
"Många missar stopplikten", säger Benny Eckhardt.

Olycksdrabbad

Det är inte första gången en olycka inträffar i just den korsningen.

Byborna Gudrun Eckhardt, Benny Eckhardt, Lars Björk och Elisabeth Björk har bott i Örviken sedan 1982 och de vittnar om att korsningen ofta är olycksdrabbad.

– Ett par gånger i månaden ser jag folk som missar stopplikten. Person­bilar och lastbilar dundrar på, tillsynes utan vetskap om stoppskylten, säger Benny Eckhardt.

Lars Björk är också kritisk, och menar att utformningen är fel från början.

– Det är mycket olyckor. Vägen är bred och ligger över ett krön, vilket gör korsningen svår att se. Ofta kör de bara rakt över, och håller för hög fart, säger Lars Björk.

I takt med att Skellefteå expanderas och det byggs nya industrier kommer den tunga trafiken att öka, befarar byborna.

– Trafiken har ökat något enormt, säger Lars Björk.

Benny Eckhardt håller med.

– Vi vill ju att byn ska växa och utvecklas, men då måste också vägarna utvecklas, säger han.

Under alla år som paren Björk och Eckhardt har bott i Örviken har de sett olyckor ske. Allt från mindre allvarliga incidenter till personskador. De har själva bevittnat allvarliga överträdelser.

– En gång när jag stod vid stoppskylten och väntade i min bil, kom en vit tankbil från andra sidan i full hastighet och körde rakt över, säger Lars Björk.

Själva har de flera idéer på hur korsningen kan förbättras.

– De borde dra ner hastigheten till 50 på båda sträckorna, säger Elisabeth Björk.

– Fartkameror hade verkligen hjälpt. Det är en fruktansvärt farlig korsning. Den måste förbättras, säger Gudrun Eckhardt.

undefined
Men de har idéer på hur man kan lösa det.

Trafikverket medvetna

På Trafikverket i Skellefteå, som ansvarar för de här vägarna, är man medveten om problematiken.

– Vi vet att det är en olycksdrabbad korsning. Vi har försökt göra den bättre med reflexer. Mer kan jag inte säga just nu, säger Stina Sundberg, jourhavande projektledare på Trafikverket för driftområdet Skellefteå södra och norra.

Enligt statistik från Transportstyrelsen har det, förutom dödsolyckan den 17 december, inträffat två fall av lindriga personskador i korsningen de senaste tio åren.

– Korsningen är inte särskilt utpekad som olycksdrabbad enligt vår bild av korsningen och vår data. Men när vi mäter olyckor innefattar det personskador. Mindre skador på bilen är inte inräknade. Därför kan korsningen uppfattas som mer olycksdrabbad än vad den är, säger Lennart Hellsing, presskommunikatör på Trafikverket.

Än finns det inga planer på att bygga om korsningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!