Butiker kan utse en trängelseansvarig – om kunder inte håller avstånd

Branschföreningen Svensk Dagligvaruhandel har gått ut med direktiv för handeln efter coronautbrottet. Där ingår att butiker måste utse en trängselansvarig om de som vistas i butiken inte klara att hålla cirka 1,5 meters avstånd mellan sig.

Branschföreningen Svensk Dagligvaruhandel betonar nu att kunderna ska hålla avståndet 1,5 meter då de handlar.

Branschföreningen Svensk Dagligvaruhandel betonar nu att kunderna ska hålla avståndet 1,5 meter då de handlar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Skellefteå2020-04-03 13:26
undefined
Branschföreningen Svensk Dagligvaruhandel betonar nu att kunderna ska hålla avståndet 1,5 meter då de handlar.

Svensk Dagligvaruhandel uppdaterade sina rekommendationer senast under torsdagen. Rutinerna och vidtagna åtgärder utgår ifrån och är en tolkning av Livsmedelsverkets rekommendationer och Folkhälsomyndighetens allmänna råd.

Rengöringsrutiner

Utgångspunkten för rutinerna/riktlinjerna är Livsmedelsverkets bedömning att denna typ av virus smittar från personer och inte via ytor som livsmedelsförpackningar och öppna livsmedel.

Många av råden är basala och handlar om utökade rengöringsrutiner i butikerna.

1,5 meter gäller

Svensk Dagligvaruhandel lyfter också åtgärder för att säkerställa avstånd mellan kunderna i en butik.

Där ska butiken utlysa kunderna om att 1,5 meter gäller som avstånd och det kan ske både via informationsskyltar och via ljudutrop.

Butiken ska också informera att tillträde till den kan begränsas om det är för många kunder i butiken samtidigt och att därmed det rekommenderade avståndet inte kan hållas.

Butikerna ska nu skapa rutiner för att se att avstånden hålls. Personal ska upplysa kunderna om så är fallet – och be dem hålla avståndet.

Begränsat tillträde

Fungerar det inte ska ett beslut tas om ett begränsat tillträde till butiken. Då ska ett kösystem upprättas utanför butiken.

”Butiken utser en person som ska vara ansvarig för att bedöma om kunderna i butiken klarar av att hålla 1,5 meters avstånd mellan sig i butiken samt tar beslut om tillträde behöver begränsas.”, skriver Svensk Dagligvaruhandel och konstaterar att ”butiken ska arbeta för ett jämnt kundflöde och uppmana kunderna, att i den mån det går, komma på de tider då besöksantalet normalt brukar vara lägre.”

Ur Svensk Dagligvaruhandels rekommendationer:

…butiken ska arbeta för ett jämnt kundflöde och uppmana kunderna, att i den mån det går, komma på de tider då besöksantalet normalt brukar vara lägre…

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!