Butiken köper in en paketrobot från Storbritannien som Ica centralt har testat i ett pilotprojekt på sistone.
– De har nått bra resultat gällande funktionalitet. Vi har följt utvecklingen och trenden går mot att kunden vill kunna hämta ut paket på sin egen premiss, inte vänta i kö eller behöva förhålla sig till olika öppettider, säger Åke Persson.
Han nämner Instabox som har funnits på Ica Maxi sedan en tid tillbaka och blivit en framgång. Grundprincipen för den nya roboten är ungefär densamma.
– Du får ett sms, går till en lucka och trycker in en kod, sen kommer paketet ut. Till skillnad från Instabox finns det bara ett enda fack. Roboten känner av när du kommer och hämtar paketet till luckan.
Ica Maxi blir en av de fösta butikerna att testa roboten i skarpt läge.
– Den anländer efter påsk och om allt går enligt plan sätter vi in den i maj. Det har funnits ett högt tryck från konsumenterna och vi har fört samtal med Postnord som förstår att det blir ohållbart med många små utlämningsställen. De kämpar på i små utrymmen med stor arbetsbelastning.
Platsen blir den gamla förbutiken där det är en presenning idag.
– Vi gör i ordning utrymmet och flyttar på Instaboxen, som också blir kvar, för att göra plats för den här enorma pjäsen, säger Åke Persson.
Med den nya maskinen når butiken ett tak på upp till 14 000 paketutlämningar i månaden. Det blir ingen jättevinst för butiken, men förhoppningen är att kunderna ska handla när de ändå är på plats.
– Det handlar mer om att vi tillhandahåller en tjänst. Kunden vill kunna göra bort allt på samma ställe, där är en stormarknad perfekt.
En annan orsak är den ökade konkurrensen med ett nytt Willys och två nya Coop-butiker.
– Man måste hänga med och vara modern, det gäller att ligga i framkant. Vi ska se till att butiken är i toppform för att kunna möta framtiden.
Det här är en del i en rad satsningar som Ica Maxi gör i år. Butiken sätter in laddstationer för elbilar, byter till elektroniska etiketter, skapar en ny kassalinje och bygger ett eget växthus.
– Det känns jätteroligt och spännande. Vi ska se till att butiken är i toppform. Vi tar höjd för de nya konsumenterna som ska flytta in, det är drygt sex miljoner kronor som vi satsar, säger Åke Persson.