– Utredningen ska inte handla om hela bussomläggningen, utan bara de delar som inte anses fungera bra. Så det blir en betydligt mindre utredning än den Ramböll gjorde tidigare.
Det säger kommunchef Kristina Sundin Jonsson.
Inom kort
Hon säger att uppdraget definieras den här veckan, och sedan ska avtal skrivas. I grunden är det politikerna som avgör vad uppdraget ska vara.
Den politiska grupp som ser över bussystemet har sagt att förbättringar kan gälla från nyår.
Kan det verkligen hinnas med?
– Mest troligt får konsulten göra delrapporter och vissa delar hinner man nog genomföra efter nyår. Annat får komma senare, säger Kristina Sundin Jonsson.
Hon säger att både kommunens egna utredare samt Skelleftebuss ska anlitas för att samarbeta med konsulten.
Upphandlingen
Ansvarig för upphandlingen är planeringschef Lars Hedqvist.
– Konsulten har redan fått en muntlig beställning och har börjat med uppdraget. Det är samma person som gjorde förra utredningen, han har nu lämnat Ramböll och arbetar i egen firma.
– Det är en expert på kollektivtrafik. Min bedömning är att han är bäst lämpad för jobbet. Branschen är smal och vi tyckte för övrigt att den förra utredningen var bra utifrån uppdraget, nämligen att öka arbetspendlingen. Den var gjord efter konstens alla regler för att få en modern kollektivtrafik, säger Lars Hedqvist.
Har börjat
Konsulten har alltså redan börjat arbetet.
– Vi har inte satt några ekonomiska ramar för arvodet, men det blir ett intensivt arbete under några månader och kommer inte att ge några stora kostnader.
– När det gäller trafiken så får kostnaderna inte öka.
Uppdraget är att föreslå ändringar som ger bättre yttäckning i kommunen.
– Vi har sammanställt den kritik som kommit in, och ska skruva tillbaka systemet lite grann, avslutar Lars Hedqvist.