Bussomläggningen: Facket – ”En ren jävla katastrof”

Den kaotiska starten på den nya kollektivtrafiken har slagit hårt mot förarna. ”Omställningen blev en ren jävla katastrof, så är det bara”, säger Torbjörn Holmqvist, Kommunal.

Torbjörn, Holmqvist, Kommunal. ”Förarna har haft det kämpigt, alla sliter hårt och gör verkligen allt för detta ska funka.”

Torbjörn, Holmqvist, Kommunal. ”Förarna har haft det kämpigt, alla sliter hårt och gör verkligen allt för detta ska funka.”

Foto: Jeanette Lövgren

Skellefteå2019-09-02 14:24
undefined
Torbjörn, Holmqvist, Kommunal. ”Förarna har haft det kämpigt, alla sliter hårt och gör verkligen allt för detta ska funka.”

Norran har tidigare rapporterat om att många resenärer, skolelever och föräldrar reagerat på Skellefteås nya bussomläggning som fick en minst sagt skakig start. Skellefteå Buss tvingades snabbt backa från sin nya tidtabell.

Skolskjutsstrul påverkar reguljärtrafiken – flera inställda turer: ”Vi sliter för att få ihop det”Hektisk för kommunens kundtjänst: Många samtal om sena skolskjutsbeslut

Turbulensen har också påverkat förarna, berättar Torbjörn Holmqvist, skyddsombud för Kommunal på Skellefteå Buss. För deras del handlar det framförallt om schemaläggning.

– Det blev massor av delade turer, bussbyten och avlösningar. Raster och uppehåll på märkliga tider. Scheman som tagits fram automatiskt via ett nytt datasystem, det fungerade helt enkelt inte.

Vad är huvudproblemet här?

– Man använder ett system som funkar för större städer, men absolut inte här. Vi kör för korta sträckor. De datagjorda schemana har nu förkastats helt, säger Torbjörn Holmqvist.

Nu görs alla scheman för hand, fortsätter han.

– Vilket blir betydligt bättre, men hur det faktiskt kommer att fungera är för tidigt att säga.

Att de nya arbetstiderna kom som en ”chock” för många chaufförer är signaler Norran också fått från förare via sms. En person skriver att hen under flera veckors tid skulle köra delade turer varje dag ” vilket är omöjligt att kombinera med ett familjeliv.”

De har sagt sedan start att detta inte skulle funka. Men ledningen, både här och på skolkontoret, har viftat bort det och sagt – ”Vi provar!”, och nu ser vi ju hur det gick.

”Inte lyssnat”

Enligt facket kommer det en hel del kritik från förarna, som upplever att de inte blivit lyssnade på när det gäller införandet av så kallad kvartstrafik i Skellefteå.

– De som känner trafiken bäst, det är våra trafikledare och våra förare. De har sagt sedan start att detta inte skulle funka. Men ledningen, både här och på skolkontoret, har viftat bort det och sagt – ”Vi provar!”, och nu ser vi ju hur det gick, säger Torbjörn Holmqvist.

Och kaoset är långtifrån över, enligt honom.

– Det kommer ju nya beställningar dagligen från skolan om skolskjuts. Och det förekommer flera dubbelbokningar, det vill säga att det beställs både en taxi och en buss till samma adress.

Hur mår chaufförerna?

– De har haft det kämpigt, alla sliter hårt och gör verkligen allt för detta ska funka. Men huvudproblemet är att det saknas personal. Vi skulle behöva minst tio förare till och som läget är nu tror jag att Skellefteå Buss anställt allt som finns i närområdet.

Cirka tio chaufförer har också slutat sedan maj.

Handlar det om missnöje?

– Ja, i vissa fall är det det, säger han.

Kommunalråden om bussomläggningen: "Den är nödvändig och vi är nöjda"

Monika Johansson, stabschef på skolkontoret, känner inte till att det skulle förekomma dubbelbeställningar, det vill säga att både taxi och skolbuss dyker upp.

– Nej, det har jag inte hört. Det måste jag få kolla upp i så fall, säger hon.

Lena Nilsson, stabschef gymnasiekontoret, säger angående att skolkontoret fortfarande gör nya bussbeställningar:

– Självklart är det besvärligt för Skellefteå Buss, det har vi full förståelse för. Men vi verkställer bara de politiska besluten. Politikerna har ju från början bedömt att de här skulle vara rimligt, men ändrat sig. Det har skett i takt med att det gått upp för vårdnadshavare hur förändringen påverkar deras ungdomar, säger hon.

Kristoffer Hedenström är trafikchef på Skellefteå Buss. När Norran når honom kör han ett busspass. Angående att ledningen inte skulle ha lyssnat på den interna kritiken om kvartssystemet – säger han:

– Kritiken skulle behöva vara mer specifik för att svara på. Men man kommer ju till ”the point of no return” så att säga, vi slet ju in i det sista för att få detta att gå ihop. Och vi hoppas och tror att vi kommer att kunna växla upp snart, oklart när dock.

Varför blev schemana så tokiga?

– Vi är inte nöjda med hur det blev, det stämmer. Men det är också en lärprocess, ett nytt system som vi behöver lära oss, kanske måste vi exempelvis lägga till fler parametrar för det ska fungera automatiskt och bli bra, säger Kristoffer Hedenström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!