Däremot har det ekonomiska utfallet från landsbygdstrafiken förbättrats tack vare att man kör färre mil.
Skellefteå kommun har sammanställt statistik för september–december 2019 och jämfört den med samma period året före - då man hade den gamla trafiken.
Det visar sig att både stadstrafiken och landsbygdstrafiken minskade efter omläggningen.
När det gäller ”landsbygd” (allt som inte är stadstrafik) gjordes 133 352 betalda resor under hösten 2019 och 139 570 resor samma tid året före.
Nedgången var 6 218 resor, vilket motsvarar cirka 35 personer som arbetspendlar dagligen.
– Nedgången var väntad, det tar alltid lång tid när folk ska lära sig nya resmönster, säger Petra Bassioukas Hanseklint, trafikingenjör vid Skellefteå kommun.
– Vi hade faktiskt väntat att nedgången skulle bli ännu större.
Men det finns positiva undantag, en är sträckan Jörn-Boliden där resandet ökade med 25 procent. När långa sträckor har många resande är det bra även ekonomiskt, eftersom de har högre biljettpriser.
Men även om resandet minskade så förbättrades det ekonomiska resultatet. Det körs numera färre mil, vilket minskar kostnaderna. Samtidigt har biljettintäkterna varit på en hyfsad nivå, inte minst tack vare överskottet från Jörn-Boliden.
Därför blev resultatet 5 442 040 kronor under september-december 2019. Det är 416 215 kronor mer än samma period året före.
Detta innebär i sin tur att Skellefteå kommun måste betala något mindre i underskottstäckning till länstrafiken. Normalt betalar kommunen cirka 55 miljoner per år för att köpa in denna trafik, och det är 80 procent av kostnaderna. Endast 20 procent kommer in via biljetterna.
Kommunens kostnader har alltså minskat något.
Hur ser det då ut med stadstrafiken? Ja, även den fick minskat resande när man jämför före och efter omläggningen.
Det gjordes 573 503 resor i september-december 2019 och 588 457 året före. Nedgången antas bero på att 15-minuterstrafik inte kunde genomföras som det var planerat.
Hur ser då resandet ut hittills under 2020? Ja, enligt Petra Bassioukas Hanseklint var siffrorna bra under januari och februari, men i mars märktes en nedgång när corona-viruset påverkade folks vanor.
– Nu under april har vi haft en jättestor nedgång. Vi har förlorat cirka 50-60 procent av resandet, säger hon.
Nedgången nu i coronatider är lika stor i både stads- och landsbygdstrafik.