Chaufförerna tycker det är bra att kommunen satsar på kollektivtrafik och elbussar. De är stolta över detta, men ställer sig frågande till om inte kommunen tänkt fel – hur ska man få fler att åka buss om de fastnar i bilköer?
”Vi busschaufförer skulle vilja att ni tänker om och inför fler saker, så att vi får bättre förutsättningar för att skapa en bra busstrafik inom stan” skriver de.
Så räknar de upp flera förbättringsområden gällande trafiken. Bland annat påpekar de att när elbussarna står länge i bilkö så hinner chaufförerna inte ladda dem vid slutstationerna. De oroar sig över vad det ska innebära ifall en strömlös buss blir stående mitt i en bilkö.
De föreslår även att Södra Järnvägsgatan ut mot Lasarettsvägen stängs av för andra fordon än bussar i linjetrafik och byggtrafik mellan klockan 06:00 och 18:00. När bussarna ska över Lasarettsvägen kan de bli stående länge i rusningstrafik. De påpekar även att trycket kommer att öka framöver på Södra Järnvägsgatan när Stationsgatans hållplatser blir klara och trafiken ska gå via Södra Järnvägsgatan och ut via Lasarettsvägen.
När bussarna kommer från Scharinsområdet vid OK i Furunäs och ska korsa båda körfälten på Skelleftehamnsleden kan det också bli stresspåslag hos busschaufförerna, eftersom bussarna kan bli stående. ”När stressen hos busschauffören blir för stor så kör man ut och kan orsaka en trafikolycka efter vägen”, skriver de.
Det kan också bli väntan i Furunäsbacken i Ursviken när bussarna ska ut på Skelleftehamnsleden. Där oroar de sig för att det blir ännu mer belastning när Northvolt kommer igång. Att korsa Östra leden upplevs därtill som problematiskt om trafiken är tät.
De påpekar att det saknas eller finns bristfälliga hållplatsramper på ett flertal busshållplatser. ”När äldre med rullatorer och de som har svårt att gå och lyfta benen högt inte har förutsättningarna att kunna åka buss i den utsträckning som behövs. Sen kan nog även de som har barnvagn och åker, inte tycka att det är kul att om det inte finns någon hållplatsramp så kliver man av i diket”, skriver de.
Busschaufförerna tycker dessutom att busskurerna måste ses över. På Anderstorp ska det finnas ”många plåtskjul” som behöver bytas ut. Det ska bland annat vara dålig belysning på hållplatser och många är undermåliga och gamla. De önskar att någon från kommunen ansvarar för att besiktiga hållplatserna en gång per år tillsammans med busschaufförerna.
Problemen med toaletter på vissa linjer, som Norran berättat om tidigare, tas också upp. Chaufförernas önskemål är att det finns toaletter vid ändstationerna. Utöver det har de gjort listor med brister som chaufförerna ser längs varje linje.
I slutet bjuder busschaufförerna in politikerna att åka med busslinjerna under olika tider på dygnet för att se hur trafiken fungerar och i vilket skick busshållplatserna är. Busschaufförerna hoppas på en snabb plan för att lösa problemen de lyft i skrivelsen och att trafiken växer så att de får fler arbetskamrater, bättre scheman och arbetsmiljö.