En hake med placeringen på parkeringen vid Campus är att den är nära E4 och Skråmträskvägen.
När det gäller buller så är svenska normer ganska hårda, och dessutom tvingande. De är främsta orsaken till att inga nya lägenheter nybyggs vid E4 genom Skellefteå.
Kraven är dock lägre om lägenheter är mindre än 35 kvadratmeter.
Därför kan Åsa Andersson, VD på Skebo, lova att de ska klara normen.
– När vi ska hyra modulerna får vi ställa specifikationer för ljuddämpningen.
Bygglovschef Enar Nordvik tror att det ska gå hitta lösningar när det gäller trafikbullret.
– Det går ordna skärmar eller vallar.
– Men det finns också andra utmaningar med ett nära läge till E4. Det kan vara luftkvalitet samt att det transporteras farligt gods.
Norran har tidigare berättat om resonemangen när det gäller blivande bostadshus på Grunnan samt kontorshuset Svalan. Det var en hel del diskussioner om hur gasmoln kan bildas i händelse av olyckor med tankbilar.
När det gäller detaljplan på Campus så medger den skolverksamhet och parkering. Bostäder innebär en stor avvikelse, men Enar Nordvik säger att man får ge tidsbegränsade bygglov om det går visa på ett tydligt behov. Sådana kan man få i fem år, och förlänga i max fem år till. Byggnaden ska då ha en tillfällig karaktär och vara lätt att flytta bort.
Rent teoretiskt kan alltså Skebos nya studentboenden stå kvar i tio år.