Budskap på Exportdagen i Skellefteå ”Hållbarhet har inget egenvärde”

I tisdags genomförde Business Sweden och Västerbottens Handelskammare, i samarbete med Regionalt Exportcentra, Exportdagen i Skellefteå. En av talarna var Gustav Stenbeck, miljöaktivisten som blev riskkapitalist, techentreprenör och investerare inom hållbara affärsmodeller.

Handgriplig hållbarhetsövning under Exportdagen.

Handgriplig hållbarhetsövning under Exportdagen.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2018-11-07 16:47
undefined
– En produkt får inte bli dyrare eller sämre bara för att den är hållbar. Här gäller det för företagen att arbeta innovativt, säger Gustav Stenbeck.

Gustav Stenbeck talade om hur hållbarhet påverkar hur vi gör affärer idag liksom hur det kommer att förändra hela vårt sätt att göra affärer i framtiden.

– Rikedom kommer 2025 att ha definierats om från ägande till tillgång, säger han.

Gustav har sett att världens mest framgångsrika företag inte ser hållbarhet som ett egenvärde.

– En produkt får inte bli dyrare eller sämre bara för att den är hållbar. Här gäller det för företagen att arbeta innovativt.

När det gäller hållbarhet råder han företagen att både snacka mycket om det och att göra mycket.

– I Sverige har vi en tendens att först göra och sedan snacka om det. Det är mycket bättre att göra båda dessa sker samtidigt.

Att hyra ut utrustning till företag är inget nytt, men uthyrning till privatpersoner är ännu inte lika vanligt. Gustav Stenbeck berättar om några exempel på den växande marknaden för detta.

undefined
Handgriplig hållbarhetsövning under Exportdagen.

– Att hyra ut verktyg är en sådan bransch. Snitt-tiden som en privatperson som köpt en borrmaskin använder den under sin livstid är tolv minuter. Därför är det ganska onödigt att äga en egen borrmaskin.

Han lyfter fram Claes Ohlson som ett företag som förstått detta.

– Hos dem kan du hyra kvalitetsverktyg från 79 kronor per dygn och då får du förmodligen tillgång till ett betydligt bättre verktyg än vad du skulle ha haft annars. Dessutom bidrar uthyrningen till att få full fart i butiken, säger Gustav.

Han tar flera exempel på den utvecklingen

– I USA finns till exempel ”Rent a husband” för hantverksjobb och möjlighet att hyra en hund när man bor på ett hotell. Att hyra kläder tror jag kommer att bli allt vanligare. 2025 kommer vi nog att hyra våra skjortor.

Han lyfter även fram nudging som en trend. Det är ett samlingsbegrepp inom beteendeekonomin vars syfte är att underlätta för individer att fatta beslut som främjar deras välfärd utan att begränsa deras handlingsfrihet.

– Det gäller att påverka rutinbeteenden. Ett bra exempel på detta är att erbjuda mindre frukosttallrikar på hotell. Det har visat sig att man på så sätt kan minska matsvinnet med ungefär en femtedel, berättar Gustav Stenbeck.

Andra föreläsare under Exportdagen var Johanna Sabel, hållbarhetskoordinator, Business Sweden, Björn Savlid, Country Manager Vietnam, Business Sweden och Konftels vd Peter Renkel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!