Bilförare blir av med körkortet vid Lejonströmsbron

Ett bråk har blossat upp kring polisens agerande vid Lejonströmsbron. Bilister har blivit av med körkortet och bötfällts. Felaktigt anser de: ”Jag har överklagat”

Från detta håll körde Peter Burström när han blev av med körkortet. "Jag känner att jag gjorde det bästa ur trafikssäkerhetssynpunkt, säger han.

Från detta håll körde Peter Burström när han blev av med körkortet. "Jag känner att jag gjorde det bästa ur trafikssäkerhetssynpunkt, säger han.

Foto: Victor Svenfelt

Skellefteå2023-09-28 19:30

Peter Burström kör söderut längs Kyrkvägen i Skellefteå. Han närmar sig Lejonströmsbron. Vid bron finns det en stopplinje med tillhörande skylt. Cirka 30 meter från stopplinjen är det ett trafikljus, precis innan den enfiliga bron börjar.

undefined
Från detta håll körde Peter Burström när han blev av med körkortet

– Jag bedömer att det lyser grönt på trafikljuset så jag kör över stopplinjen. Framför mig är det en moped som kör sakta. Ljuset växlar sedan till gult och precis innan jag kör förbi stolpen ser jag ur ögonvrån att det byter till rött.

Han kör vidare över bron men blir stoppad på andra sidan av polis som säger att han kört mot rött. Påföljden är indraget körkort och 3 000 kronor i böter.

– Jag blev helt paff. Jag sa att ljuset var grönt när jag körde över stopplinjen och det höll poliserna med om. Men de sa också att det inte spelar någon roll, utan det är signalstolpen som gäller.

undefined
Från detta håll körde Peter Burström när han blev av med körkortet. "Jag känner att jag gjorde det bästa ur trafikssäkerhetssynpunkt, säger han.

Peter Burström säger att han blev övertygad av polisen att han gjort fel och skrev under på boten. Men sedan började han tveka över vad som egentligen gäller.

– Jag har pratat med poliser som inte vetat om det är stopplinjen eller signalstolpen som bestämmer. Det är ju lite märkligt om man utger sig för att vara polis.

Han har överklagat beslutet.

– Nu måste jag cykla 2 mil till jobbet. Sen har jag djur hemma så jag behöver kunna köra traktor. Det är väldigt besvärligt. 

Hade det varit tydligt att han gjort fel hade det känts annorlunda, menar Peter Burström.

– Man ska ju naturligtvis köra så man inte tappar körkortet. Men det kändes inte som jag gjorde fel här. Jag kunde ju inte tvärbromsa vid trafikljuset och blockera vägen. Så jag gjorde det som kändes säkrast ur trafiksäkerhetssynpunkt. Sen tolkar jag lagtexten som att det är stopplinjen som gäller, inte signalstolpen. 

undefined
Kristian Zahr besökte polishuset efter att han blev av med körkortet. "Det var flera som kom in med samma ärende som jag", säger han.

Denna incident inträffade onsdagen den 20 september. Det är flera än Peter Burström som förlorat sitt körkort på grund av liknande händelser vid Lejonströmsbron.

– Jag körde i norrgående riktning. När jag passerar stopplinjen är ljuset grönt. Framför mig har jag en skåpbil som av någon orsak tvärbromsar precis innan den kör upp på bron. Jag kör efter och när jag passerar trafikljuset innan bron har det bytt till rött, säger Kristian Zahr.

Polisen stannar honom på andra sidan bron och meddelar att han kört mot rött.

– Jag frågade vad som gäller kring stopplinje och signalstolpe. Den ena polisen velar och säger osäkert att man borde köra om det är grönt när man kör över stopplinjen. En annan polis slår ner hans svar och säger att det är stolpen som gäller.

Han blir också av med sitt körkort och får böter.

– Jag har överklagat. Efter att ha pratat med transportstyrelsen och en trafikskola så lutar det mot att man ska fortsätta köra så länge man följer flödet. Vilket jag gjorde.

Att var utan körkort har en otrolig påverkan, säger han.

– Jag kör mycket i jobbet och när jag spelar basket. Det är en frihet som är borttagen. Nu känns det som jag blivit grundlurad eftersom det är oklart om jag verkligen gjort fel.

Han säger att polisen plockade flera bilar under den korta stund han blev stoppad.

– Det var säkert 7 till 8 bilar som hade stannats och blivit av med kortet. Det kändes som polisen hade siktat in sig på att stoppa folk.

undefined
Körskolelärare Mikael Åström säger att det alltid är olika tolkningar i lagstiftningen. Men i grunden gäller det att man ska stanna vid stopplinjen, om sådan saknas är det signalstolpen som gäller.

Så vad är det som gäller? Trafiklärare Mikael Åström på Staans trafikskola ger sin synpunkt på saken.

– Lagen säger att du ska stanna vid linjen, om sådan inte finns ska du stanna vid ljuset. Du ska fortsätta köra om du passerat linjen.

Om du kör över linjen när ljuset är grönt, och det hinner byta till gult innan du passerar trafikljuset. Vad hade du gjort då?

– Jag hade kört vidare. Du kan inte stanna och blockera bron eller stanna och blockera för de som vill svänga in på parkeringen till Rovön.

Vad hade du gjort om ljuset bytt till rött?

– Trafikljusen är programmerade så att det inte ska kunna hända på den sträckan som är mellan stopplinjen och trafikljuset. Det ska vara omöjligt.

Vad hade du gjort om det som hände Peter Burström hade hänt dig?

– Jag hade överklagat.

Tycker du det är tydligt hur man ska köra vid Lejonströmsbron?

– Jag tycker det är ganska klart, under förutsättningarna att trafikljusen fungerar som de ska.

undefined
Magnus Holmqvist, chef för trafikpolisen Västerbotten, säger att du har gott om tid att stanna på en 30-sträcka.

Magnus Holmqvist, chef för trafikpolisen i Västerbotten säger att det handlar om en bedömningsfråga.

Är det linjen eller trafikljuset som bestämmer?

– Du ska stanna vid linjen, annars senast vid ljuset.

Gult ljus betyder att du ska stanna, säger han.

– Det är lite av ett gränsfall men du ska stanna på ett säkert sätt om det är möjligt.

Om du kör över linjen när ljuset är grönt, och det hinner byta till gult innan du passerar trafikljuset. Vad hade du gjort då?

– Då hade jag bromsat och stannat.

Finns det inte en risk att du blockerar bron eller parkeringen då?

– Det kan bli att man låser upp korsningen. Men man får ju inte köra mot rött. Kan det ske utan fara är det enkelt att backa tillbaka. Det ryms ju också en bil som kan stå vid trafikljuset.

Tycker du det är tydligt hur man ska köra vid Lejonströmsbron?

– Jag tycker det är tydligt, så länge man tar det rätt lugnt, säger Magnus Holmqvist.

undefined
Niklas Uppströmer säger att i grunden är det aldrig okej att köra mot gult eller rött.

Trafikinspektör på Trafikverket Niklas Uppströmer säger att det är ett misstag i körplaneringen i Peter och Kristians fall.

– Peter har inte tagit mopeden i beaktande. Ser man att det varit grönt länge så behöver man förutse att det snart kan byta färg.

Om du kör över linjen när ljuset är grönt, och det hinner byta till gult innan du passerar trafikljuset. Vad hade du gjort då?

– Jag tror inte att jag skulle hamna i den situationen. Det handlar om att kunna förutse vad som kommer hända i trafiken.

Kör du i 30 kilometer i timmen tar det ungefär 4 sekunder att köra mellan stopplinjen och trafikljuset.

Då är det väl möjligt att du kör över stopplinjen när ljuset visar grönt och sedan hinner det byta färg innan du kör förbi stolpen?

– Jo det hade kunnat hända.

Ska man då stanna vid stopplinjen även om det är grönt ljus? För att undvika att det hinner byta till färg innan du passerar stolpen?

– Nej du ska ju köra om det är grönt.

undefined
Enligt Peter Burströms mätningar tar det 3,95 sekunder för ljuset att byta från grönt till rött. Och det tar 3,96 sekunder att köra mellan stopplinjen och signalstolpen.

Om ni är ute på en uppkörning och ljuset visar grönt när eleven kör över stopplinjen men det hinner byta till gult innan ni kör förbi stolpen, vad hade ni gjort då?

– Då hade vi nog låtit den köra vidare. Om man inte kan stanna utan fara.

Har du kört rätt så kommer du inte bli bötfälld, säger han. 

– Jag tror inte man blir bötfälld vid gränsfall. 

Tycker du det är tydligt hur man ska köra vid Lejonströmsbron?

– Jag har aldrig upplevt det som otydligt. 

undefined
Bredvid stopplinjen vid Lejonströmsbron finns en stoppsignal skylt. Den är främst till för att visa var stopplinjen är när det är snö på vägen.
Vägmärkesförordningen

I vägmärkesförordningen (2007:90) 3 Kap. Paragraf 6 står följande. 

Rött ljus: Stopp. Fordon får inte passera stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen. 

Gult ljus: Stanna. Fordon får inte passera stopplinjen, eller om sådan saknas, signalen i annat fall än då det hunnit så långt fram när signalbilden växlar från grön till gul att det inte kan stannas utan fara. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!