Spelutbildningarna kommer att förläggas på hela övervåningen i C-huset på Campus Skellefteå och planer finns för ytterligare förtätning och expansion.
– Vi siktar mot att det om några år kommer att finnas uppemot 700 spelstudenter här och då blir vi ett starkt center för spelutvecklingen i Sverige, säger Magnus Johansson vid Goodbye Kansas Labs.
Ida Lindh, som ansvarar för den strategiska utvecklingen av Campus Skellefteå, bekräftar att det händer mycket på Campus just nu.
– Med de nya YH-utbildningarna som startar till hösten, både inom spel och smart industri, blir det viktigt att se över och utveckla utbildningsmiljöerna på Campusområdet. Där försöker vi tänka smart så att vi kan bygga attraktiva miljöer, för studenter, lärare och företag.
Hon berättar att man just nu utarbetar en ny Campusplan som handlar just om en plan för den fysiska utvecklingen av Campusområdet, och vissa förändringar kommer att märkas redan till hösten.
– Förutom miljöer för de nya utbildningarna handlar det bland annat om en science park, som upprättas tillsammans med Science City, och en tydligare profilering av området, säger Ida Lindh.
Hon konstaterar att verksamheterna på Campusområdet har en stark koppling till Skellefteås näringsliv, och den kopplingen vill man tydliggöra än mer.
– Vi jobbar nu på att skapa synergier såväl som tydlighet genom att koppla ihop olika utbildningsformer och aktörer inom områden som spel, energi, smart industri, trä och spel/It, och ser då även över vilka nya typer av miljöer som behövs för dessa, inte minst inom elektrifiering och automation, där vi tittar både på utformning av labbmiljöer och nybyggnationer.
När det gäller spelutbildningarna inom YH kommer Goodbye Kansas Labs på uppdrag av Yrkeshögskolan Skellefteå att driva utbildningen som utbildar VFX-artister, som arbetar med visuella effekter.
VFX-utbildningen går under namnet Visual Magic och är skräddarsydd för den som redan har en bra känsla för färg och form och har ett brinnande intresse av att få jobba med digitala, visuella specialeffekter inom datorspel, film, TV-serier och reklam – alternativt inom visualisering för arkitektur och teknik.
– Vi räknar första åren med två-tre sökande till varje plats och sedan kommer efterfrågan att öka ytterligare. Redan innan vi började marknadsföra utbildningen hade vi fem ansökningar inne, berättar Magnus.
Nu rekryterar Arctic Game Lab 2–3 lärare till den utbildningen och dessutom kommer vi att anlita föreläsare som tillhör världseliten inom VFX-området.
– Några av dem är redan klara, säger Magnus.
Nyligen rekryterade Goodbye Kansas Labs dessutom Emma Prieto som studentrekryterare och Community Manager. Emma har tidigare själv gått två utbildningar på Campus Skellefteå i Luleå tekniska universitets regi och därefter har hon bland annat arbetat med studentrekrytering för dem. Nu kommer hon att fokusera på att, för Arctic Game Labs räkning, rekrytera till alla spelrelaterade utbildningar i regionen, oavsett utbildningsanordnare.
De andra tre nya spelutbildningarna på Campus Skellefteå kommer att drivas av företaget Changemaker Educations som idag bland annat håller i trådarna för indiespelutbildningen i Boden.
– De är i full färd med att rekrytera 5–6 lärare till sina utbildningar i Skellefteå, berättar Magnus.
Changemaker driver spelutbildningar under varumärket Futuregames, och rankas, för andra året i rad, som världens näst bästa skola för speldesign.
– Att de väljer att etablera sig starkt i Skellefteå är både ett styrkebesked och en unik möjlighet för regionen, menar Magnus Johansson.
Utbildningen Futuregames Creative Product Manager vänder sig till personer som har minst ett års yrkeserfarenhet inom data/It och vill arbeta som projektledare inom digitala upplevelser.
Magnus Johansson konstaterar att de flesta företagen har behov av en projektledare för att leda team och projekt agilt och framgångsrikt. En Creative Product Manager har kunskaper om agil och plandriven projektmetodik, samt färdighet att kombinera och prioritera utifrån kundens och projektets behov.
De övriga två YH-utbildningarna kräver endast gymnasieexamen och utbildar interaktionsdesigners och utvecklare.
Futuregames Interaction Designer ger bland annat kompetens inom spelutveckling, upplevelsebaserad design, UX, VR/AR, gamification, affärsutveckling och ledarskap medan Futuregames Developer fokuserar på programmering och att skapa i spelmotorer
Magnus är övertygad att Skellefteå, tillsammans med Skövde och Stockholm, kommer att bli de ledande orterna i Sverige när det gäller spelutveckling.
– Idag finns det 26 spelföretag i Skellefteå och det tillkommer hela tiden nya. Vi är Sveriges snabbast växande spelkluster och erbjuder en miljö som är mycket gynnsam för utveckling inom den branschen.
De nya YH-utbildningarna kommer att vara 1,5–2,5 år med långa praktikperioder och intaget blir mellan 20 till 30 elever varje år på varje utbildning.
– Att utbildning är en nyckel för att den positiva utvecklingen ska fortsätta har man sett i Boden där det genomförts flera utbildningar som lett fram till etableringen av nya spelbolag, säger Magnus Johansson.
Han avslutar med att konstatera att de nya YH-utbildningar blir ett kraftfullt komplement till de universitetsutbildningar inom grafik och dataspelsutveckling som Luleå tekniska universitet driver på Campus Skellefteå sedan tidigare. De har idag cirka 180 studenter och de nya YH-utbildningarna innebär ytterligare drygt 200 studerande.