Boliden genomför pilotprojekt med eldrivna gruvtruckar

Boliden håller nu på att färdigställa en 700 meter lång elektrifierad transportramp i Aitik som ska trafikeras av fyra modifierade bergtruckar. Om denna anläggning, som blir den första av sitt slag i Europa, berättade på Euro Mine Expo i Skellefteå Jonas Ranggård, ansvarig för energiprogrammet inom Boliden gruvor.

– Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger Jonas Ranggård.

– Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger Jonas Ranggård.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2018-06-13 12:44
undefined
– Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger Jonas Ranggård.

Jonas Ranggård konstaterar att dieseldrivna transporter är den dominerande källan för växthusgasutsläpp i Bolidens verksamhet, dessutom påverkar utsläppen den lokala arbetsmiljön negativt.

– Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger han.

Boliden har i samarbete med industripartners som ABB, Pon Equipment, Eitech Catepillar samt Chalmers initierat detta pilotprojekt som ska pågå under två år och som stöds av Energimyndigheten.

Jonas Ranggård menar att tekniken som utvecklas kommer att spela en nyckelroll för Bolidens gruvors strategi att bli oberoende av fossila bränslen. Förväntade reduktioner av växthusgasuppsläpp är upp till 80 procent på de sträckor där tekniken implementeras. Bara genom det här pilotsystemet kommer Boliden att minska dieselförbrukningen i Aitik med 830 kubikmeter vilket utgör tre procent av den totala förbrukningen.

–Och om vi satsar fullt ut på elektrifiering av transporterna handlar det om en minskning med 20 procent. I dagbrottet i vår gruva i Kevitsa kan minskningen bli närmare 50 procent. Kan vi dessutom komplettera med batteridrift nedför ramperna kommer vi i framtiden inte att behöva någon diesel alls i truckarna, säger Jonas Ranggård.

Om projektet visar på bra resultat och Boliden väljer att bygga ut elvägssystemet fullt ut i Aitikgruvan så finns potentialen att minska hela Sveriges växthusgasutsläpp med 0,15 procent bara med ett införande i denna gruva.

Dessutom finns potential för ökad produktivitet i dagbrottet.

– Med det här systemet kan nämligen fordonens hastighet fördubblas. På sikt innebär det att man inte behöver lika många truckar i gruvan, säger Jonas.

Den elektrifierade provsträckan kommer att driftsättas under hösten 2018.

– Till veckan anländer de 14 meter höga stolparna till Aitik och arbetet pågår för fullt med modifieringen av elhybridbergtruckarna och uppbyggnaden av rampen, berättar Jonas Ranggård.

Stolparna kommer att sättas upp med 40 meters mellanrum och man ska även testa med ett avsnitt där mellanrummet blir 60 meter.

– Järnvägsstandarden är 60 meter så vi hoppas att det också ska fungera här eftersom det minskar kostnaden för investeringen.

Elektrifiering av fordon via kontaktledningar är inget nytt.

– Det har framför allt använts i gruvor i Sydafrika och även i en gruva i Nevada, USA, men det här blir första satsningen i Europa. Det som jag själv hade vissa farhågor för inför vårt projekt var hur systemet ska fungera i det arktiska klimatet. Men dessa har minskat ju mer jag studerat hur järnvägstrafiken fungerar i samma klimat.

En annan farhåga är att rampen ska bli alltför gropig så att det uppstår kontaktsvårigheter för truckarna.

– Men det kommer vi att lösa genom att utöka underhållet av rampen.

Den största utmaningen är gruvplaneringen.

– Det gäller verkligen att tänka sig för var anläggningarna ska placeras så att man hinner tjäna igen investeringen innan den ska flyttas, avslutar Jonas Ranggård

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!