Bygget av Norrbotniabanan ligger just nu på Trafikverkets bord. Men det bordet är också fullt av andra projekt som ska tas omhand.
– Vi tycker att Norrbotniabanan blivit styvmoderligt behandlad sedan 2006. Bygget stoppades i 12 år, man gjorde omtag, och nu har det varit pausat i två år igen. Det går inte längre. Då menar vi att Trafikverket redan har för många projekt, säger Lorents Burman (S), som även är vice ordförande i det vilande bolaget Norrbotniabanan AB.
Nu vill bolaget, icke att förväxlas med Norrbotniabanegruppen som sysslar med lobbyverksamhet, ta över ansvaret av Trafikverket för att effektivisera processen.
Norrbotniabanan AB ägs av de regioner och kommuner som berörs av den planerade järnvägen, men bolaget föreslår att ytterligare en ägare ska tillkomma: staten.
– Vi ser en möjlighet att bolaget skulle lyfta projektet från Trafikverket. På så sätt kan vi fokusera på ett projekt – en 27 mil lång järnväg mellan Umeå och Luleå. Vi kan fokusera och få snabbare framdrift, säger Lorents Burman.
När kan vi vänta oss besked om det blir som ni föreslår?
– Förhoppningsvis innan sommaren. Senast efter sommaren ska man kunna starta upp bolaget så man kan komma igång med arbetet på sträckan Luleå till Skellefteå så snart som möjligt.
Han menar vidare att bolaget kan också låna pengar med hjälp av Riksgälden, alltså statens centrala finansförvaltning, och på så sätt även finansiera bygget långsiktigt.
– Vi kan påskynda projektet avsevärt och det är nödvändigt.
När det kommer till kostnader menar Burman att det inte skulle skilja sig jämfört med om Trafikverket driver projektet.
– Det kan inte annat än bli kostnadseffektivare på så sätt att man under en snabbare period kan färdigställa bygget. Ju längre tid det tar desto större risk att det bara blir dyrare och dyrare. Hela projektet motsvarar i dag kanske 40 miljarder kronor, så det är ett stort projekt.
Förslaget har presenterats för Trafikverkets ledning.