Böjda ögonfransar – nyckeln till framgång för tjejerna

Det hela började med ett UF-företag i gymnasiet för duon Malinda Larsson och Celina Lindgren, båda 20 år. Det resulterade sedan i eget aktiebolag. ”Vi vill fokusera på det vi är bra på och vi kompletterar varandra”, säger Malinda.

Malinda Larsson och Celina Lindgren är nöjda med att de valde att fortsätta i egen företagsregi.

Malinda Larsson och Celina Lindgren är nöjda med att de valde att fortsätta i egen företagsregi.

Foto: Jeanette Lövgren

Skellefteå2021-09-30 20:30

Hösten 2018 startade klasskompisarna Celina Lindgren och Malinda Larsson ett litet projekt under skoltid. Det har nu blivit duons yrke. Deras företag Lashlift Skellefteå erbjuder behandlingar där man böjer och färgar ögonfransarna på ett sätt som gör att de håller sig så i sex till åtta veckor. Tjejerna erbjuder även brow lift och brow henna som formar och färgar ögonbrynen.

Celina och Malinda gick tredje året på gymnasiet med ekonomisk inriktning, och en kurs som ingår i ekonomiprogrammet är att eleverna ska starta upp ett eget UF-företag på skoltid.

undefined
Malinda Larsson och Celina Lindgren är nöjda med att de valde att fortsätta i egen företagsregi.

— Vi hade båda börjat att spåna idéer på varsitt håll. Bland annat hade jag funderat på att göra tygpåsar eller en speciell temugg, men det var tur att det inte blev det, säger Malinda och skrattar.

Samarbetet började med att de skulle ner till Stockholm för en konsert. Samtidigt hade Celina sett på Instagram hur populärt lash lift hade blivit och föreslog att de skulle testa en behandling själva. De kom ut nöjda med böjda ögonfransar.

undefined
En liten kudde läggs på ögonlocket för att fransarna lätt ska kunna böjas och färgas, vilket ger en naturlig mascara-look.

— Det fanns inget företag i Skellefteå som gjorde lash lift. Vi visste att vi skulle ha ett UF–företag till hösten så vi bestämde oss för att åka ner på en utbildning och det kändes nästan för bra att inte satsa på. Det här ville vi göra och vi har haft bra stöd av kursledaren sedan dess, berättar Celina.

Celina och Malinda började med att sätta upp mål. De räknade ut att de  tillsammans skulle behöva göra sexton behandlingar för få tillbaka pengarna som de lagt ut för resa och kurs.

— På skoltid hade vi två lektioner i veckan då vi jobbade med ekonomi och marknadsföring till UF-företaget. På kvällar och helger jobbade vi med behandlingar på kompisar och familjen, efterfrågan blev allt större. Vi hade tur att vi kunde vara i mammas och pappas gårdshus på Älvsbacka, säger Celina.

undefined
Brow Lift är en behandling där ögonbrynen permanentas för att bli mer fylliga och tjocka.

Efter ett halvt år hade behandlingarna ökat från 16 till 120 stycken.

Malinda och Celina avvecklade UF-företaget. I maj 2019 startade paret upp sitt aktiebolag och skaffade en egen lokal. Redan dagen efter studenten öppnade de och de första kunderna var på plats. Första sommaren fick de jobba från morgon till kväll eftersom de då hade andra jobb på sidan om företaget för att känna sig säkra på en inkomst.

undefined
Kunderna Ester Eliasson och Beatrice Lindgren har båda testat lash lift tidigare.” Vi gör även trådning”, berättar Celina.

— Vi trivs jättebra med att vara egna företagare och vi trodde inte att det skulle bli så här stort på så kort tid. Efter pandemin har det tagit fart igen och vi hade kundrekord i juni. Under sommaren har vi haft högsäsong, då har vi jobbat tio- till tolvtimmarspass. 

— Vi tränar på gym för att hålla axlar och nacken i schack, fortsätter Celina.

Under 2019 vann de årets bästa UF- företag i Västerbotten och årets bästa tjänst, de kom tvåa i kategorin hantverk och trea med affärsplanen.

undefined
Några av priserna som Celina och Malinda vann genom Ung företagsamhet.

— Det här är en bransch som förändras snabbt och vi håller oss uppdaterade. Vi har gått några andra kurser som tandblekning och spraytan, men det håller vi inte på med längre. Vi vill att det ska vara naturligt och framhäva det man har, inte tatuera och hålla på med fillers. 

Tjejerna hjälps åt med bokföring och med marknadsföringen, som främst sker på Instagram. Dessutom ska deras lilla lokal – 35 kvadratmeter på Norrböle – renoveras i november. 

— Vi kommer att jobba med det här så länge vi tycker det är kul. Det har varit bra att kunna göra allt till 100 procent tillsammans, och vi kompletterar varandra, säger Celina och Malinda.

undefined
I november ska lokalen på Norrböle renoveras upp.
UF- företag

Ung företagsamhet (UF) är en utbildning på gymnasiet för elever mellan 16 och 20 år. Under ett läsår startar, driver och avvecklar de ett UF-företag med stöd från lärare och rådgivare från näringslivet. UF-företag kallas även övningsföretag.

Källa: Skatteverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!