BMW fick bitvis en tung onsdag. Bolaget gick ut i ett pressmeddelande och varnade för att bolagets vinst före skatt kommer vara ”klart lägre” under 2019 än bolagets vinst före skatt 2018. Det fick bolagets aktie att falla ungefär fem procent.
Fyrfaldigat
Under onsdagen offentliggjordes också årsredovisningen. Där berättar bolagets vd Harald Krüger som sin syn på den resa som nu görs från fossila till förnyelsebara bränslen.
Från 2015 till 2018 har BMW med än fyrfaldigat sin försäljning av elbilar och hybrider.
”Denna teknik ger inte bara våra kunder tillgång till elektrisk körning, det är också ett snabbt och pragmatiskt sätt att förbättra luftkvaliteten i städerna.”, skriver Krüger.
Första elbilen
Han redogör sedan för hur BMW utvecklar sina modellserier sett till drivmedel.
Under 2020 väntas BMW leverera sin första helelektriska bil, IX3, som sedan ska följas av fler modeller.
”Hjärtat i ett elfordon är elmotorn och batteriet.”, skriver Krüger och kommer sedan in på batterierna.
Battericeller
Där framgår det att BMW internt kommer att ha en hög batterikompetens, framförallt vad gäller cellkemi.
Allt tyder, enligt texten på att själva battericellerna kommer att köpas in: ”För produktion av basceller kommer vi att arbeta med världens största tillverkare av bilbatterier, CATL, från Kina och med Northvolt i ett europeiskt konsortium.”, skriver Krüger.
Därefter paketerar BMW dessa i egna batteripackar.
BMW berättade i oktober 2018 första gången om sitt samarbete med och satsning på Northvolt. Enligt Dagens Industri handlar det om ett lån som är möjligt att konvertera till aktier.