Ronden: Skelleftebyrå ska hjälpa barn när åskan går

Här är den senaste tidens näringslivsnyheter från regionen.

Andreas Andersson, försäljningschef. Jacob Marklund, strateg. Kim Högberg, digital specialist på Grit i Skellefteå.

Andreas Andersson, försäljningschef. Jacob Marklund, strateg. Kim Högberg, digital specialist på Grit i Skellefteå.

Foto: Lovely Media

Skellefteå2024-10-07 05:00

Mediebyrån Grit från Skellefteå ska hjälpa barn i samband med åskoväder. I samarbete med reklambyrån Kid Collecktive har man utvecklat en väderbaserad annonseringslösning för Bris, Barnens rätt i samhället.

Genom att använda automatiserad annonsering i samband med blixtnedslag kan Bris nå ut med viktig information till barn som befinner sig i ett åskoväder, i realtid. Annonskampanjen genomfördes i somras nationellt och ska nå barn med erfarenhet av krig och flykt, vars PTSD riskerar att utlösas av blixtar under åskoväder.

– När Kid Collective presenterade sin idé om annonsering kopplad till blixtnedslag, tvekade vi inte en sekund. Vi såg direkt potentialen och hade en tydlig bild av hur vi skulle lösa det tekniska," säger Jacob Marklund, strateg och partner på Grit i ett pressmeddelande.

– Vi älskar när kreativitet och teknisk problemlösning går hand i hand. Här hade vi en beställare med ett viktigt uppdrag och en samarbetspartner med en både genialisk och utmanande idé – och där kunde vi möta upp med teknisk distribution som gör skillnad, fortsätter Jacob Marklund.

undefined
Svenska representanter vid Gamescon-mässan i Köln, 2024.

Norra Sveriges spelindustrikluster Arctic Game som drivs av Skellefteå Science City, har samlats tillsammans med tre andra spelkluster, Science Park Skövde, Game Habitat i Malmö, och The Great Journey i Karlstad samt med Business Sweden och Dataspelsbranschen för att presentera nya spelstudior och initiativ.

Under den nyligen avslutande årliga spelmässan Gamescon i Köln, Tyskland, deltog Arctic Game samt spelstudiorna Turborilla och Crypto Rogue Games. Med stöd från Arctic Game och projektet Game Attraction North kunde studiorna knyta nya kontakter och säkra finansiering för sina spelprojekt.

– Vi har framgångsrikt underlättat samarbete mellan Arctic Game-företag och partners som kan förbättra vinstmarginalerna för våra företag. Vi har utökat nätverket för våra juniorföretag och inspirerat till nya kontakter bland våra etablerade företag, säger Daniel Wilén, Managing Director på Arctic Game i ett pressmeddelande.

undefined
Ida Simonsson och Sara Jonsson ska driva HusmanHagbergs nya kontor i Piteå.

Mäklarfirman HusmanHagberg är en av de största mäklarna i Norrbotten, men har saknat närvaro i Piteå. Men nu etablerar man ett nytt kontor vid Happy Homes på Backcity.  Det är mäklarna Ida Simonsson och Sara Jonsson som har smugit igång verksamheten i Piteå sedan i somras. 

– Vi är redan en stor aktör i Norrbotten och med Ida och Saras hjälp når vi ännu större framgång i länet. De blir också en viktig till våra etableringar i Västerbotten, framförallt Skellefteå och Umeå, där vi är toppspelare på respektive marknad, säger Fredrik Kjell, vd på HusmanHagberg i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!