Affärslivsronden: Bizbuz Youth återkommer i november

Här är ett antal aktuella affärslivsnyheter från regionen:

Moderatorn Malin Winberg och Gerald Kwizera från måltidsenheten tillhörde dem som stod på scenen under Bizbuz Youth 2021.

Moderatorn Malin Winberg och Gerald Kwizera från måltidsenheten tillhörde dem som stod på scenen under Bizbuz Youth 2021.

Foto: Pressbild

Skellefteå2022-09-27 17:30
undefined
Moderatorn Malin Winberg och Gerald Kwizera från måltidsenheten tillhörde dem som stod på scenen under Bizbuz Youth 2021.

Förra året lanserades eventet Bizbuz Youth, en näringslivsdag i Skellefteå med fokus på unga. I år är konceptet tillbaka den 17 november för att både inspirera och visa på möjligheter: Vilka företag finns och vilka är jobben? Vilka program och kurser går det att plugga? Och information för den som hellre vill driva eget.Det finns otroliga framtidsutsikter för unga på arbetsmarknaden men även ett väldigt bra utbud vad gäller utbildningar i Skellefteå. Det är viktigt att de unga ser alla möjligheter som finns här, och därför är Bizbuz Youth ett bra tillfälle att ge inspiration, vidga vyer och ge goda kunskaper, säger Roland Eriksson, koordinator och företagslots på Näringslivskontoret i ett pressmeddelande. Bizbuz Youths målgrupp är unga mellan ca 18–30 år.

undefined
Elin Bergsten, ekonomichef på Skellefteå Kraft, räknar med en miljardvinst under 2022, vilket framgår av delårsrapporten efter andra tertialet.

SkellefteåKrafts rörelseresultat, till och med augusti 2022, var 969 miljoner kronor vilket är 435 miljoner över företagets plan och 218 miljoner bättre än samma period föregående år. Bolagets investeringar uppgick under perioden till 703 miljoner kronor, en ökning med 132 miljoner kronor mot samma period 2021. Nettoomsättningen uppgick till 4 019 miljoner kronor jämfört med 2 831 miljoner kronor motsvarande period 2021. Resultatet efter finansnetto uppgick till 944 miljoner kronor jämfört med 726 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Prognosen för helåret visar ett rörelseresultat på 1,2 miljarder kronor, 540 miljoner högre än plan.

undefined
Jacob Marklund, platschef för Grit Media i Skellefteå, står tillsammans med Sandra Olofsson, digital marketing coordinator, Rototilt. Nu ska Grit sköta Vindelnföretagets digitala marknadsföring.

Byrån Grit Media, grundad i Skellefteå, har tecknat ett avtal med Rototilt Group, som har huvudkontor i Vindeln som är ett ledande företag inom smarta lösningar för grävmaskiner. Avtalet innebär att Grit tar ett helhetsgrepp om Rototilts digitala marknadsföring – både i Sverige och utomlands. ”Jätteroligt med ett lokalt förtroende som samtidigt innebär mycket internationellt samarbete”, säger Jacob Marklund, platschef för Grit i Skellefteå, som nu också flyttat från Nygatan till kontor på Kanalgatan.

undefined
Joacim Lindström blir Skellefteföretaget Data Ductus första hållbarhetschef.

It-konsultbolaget Data Ductus har rekryterat Joacim Lindström till den nyinsatta rollen som hållbarhetschef. Han kommer närmast från en ledande befattning hos Optronic. I den nya rollen ingår även ett övergripande kvalitetsansvar. ”Som it-konsulter kan vi bidra mycket för att påskynda klimatomställningen. Den stora skillnaden kan vi göra ute hos våra kunder genom de digitala och innovativa lösningar vi utveckla”, säger Rickard Åström, vd för Data Ductus i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!