Dystopisk cyberpunkstad byggs upp i trÀningslokalen

En kvinna befinner sig i en futuristisk vĂ€rld dĂ€r hon jagas av sitt inre mörker. Det Ă€r vad som gestaltas i en kommande kortfilm som tre Skelleftestudenter skapar med hjĂ€lp av finska skĂ„despelare, reflekterande punkter – och datorer.

Det Ă€r första gĂ„ngen som bĂ„de Reetta Nurkka (till vĂ€nster) och Anna Doepel jobbar med ”motion capture”. HĂ€r hjĂ€lper Erik Okfors frĂ„n Creative crowd till med att fĂ„ igĂ„ng Annas ansiktskamera.

Det Ă€r första gĂ„ngen som bĂ„de Reetta Nurkka (till vĂ€nster) och Anna Doepel jobbar med ”motion capture”. HĂ€r hjĂ€lper Erik Okfors frĂ„n Creative crowd till med att fĂ„ igĂ„ng Annas ansiktskamera.

Foto: Johanna Sandgren

SkellefteÄ2023-11-09 09:00

Studenterna Peter Nilsson, Anton FjÀllman och Russell Harper tar alla examen frÄn Visual Magics VFX-utbildning i SkellefteÄ lagom till jul. De har valt att gÄ ihop och i januari nÀsta Är lanserar de bolaget Ballistic pork.

– Företaget Ă€r uppdelat i tvĂ„ delar – vi kommer erbjuda VFX-tjĂ€nster och sĂ„ kommer vi utveckla egna datorspel, sĂ€ger Russell Harper.

undefined
”Vi fĂ„r tydliga instruktioner vilket Ă€r jĂ€ttebra för ingen av oss har gjort det hĂ€r tidigare”, sĂ€ger Reetta Nurkka (till höger). HĂ€r tillsammans med klasskompisen Anna Doepel.
undefined
PÄ skÀrmen syns skÄdespelarnas rörelser i realtid.

Inför lanseringen hĂ„ller de pĂ„ att skapa en kortfilm för att visa vad de kan Ă„stadkomma med visuella effekter. I kortfilmen anvĂ€nder de sig av en teknik som kallas för ”motion capture”. Det betyder att de spelar in rörelsemönster med hjĂ€lp av en mĂ€ngd smĂ„ reflekterande markörer, i det hĂ€r fallet fastsatta pĂ„ mĂ€nniskor, för att senare kunna animera figurer utifrĂ„n hur personerna rört sig.

– Hittills gĂ„r det vĂ€ldigt bra. Alla skĂ„despelare fick prova sina drĂ€kter i gĂ„r sĂ„ nu vet alla vad de ska göra. Det Ă€r dĂ€rför vi har sparat nĂ„gra av de mer avancerade scenerna till i dag.

undefined
Alla scener som ska filmas har planerats noggrant i förvÀg.
undefined
Anna Doepel berÀttar att scenen dÀr hon ramlar krÀvde en del tankearbete. Om hon landade pÄ golvet i en viss vinkel syntes hon inte lÀngre i datorskÀrmen.

Filmen spelas in i en trÀningslokal pÄ Campus SkellefteÄ, men i den fÀrdiga produkten kommer lokalen ha förvandlats till en framtida stad inspirerad av stilen cyberpunk.

– Scenerna kommer utspela sig i en sorts dystopisk slum, men hela temat för kortfilmen Ă€r depression.

En kvinna fÄr tag i en drog som för henne till ett utopiskt landskap, men dÀr blir hon i stÀllet förföljd av sitt inre mörker.

För att gestalta rollerna i filmen har nÄgra studenter tagits in frÄn den finska yrkeshögskolan Novia.

undefined
Tagningarna startas och avslutas alltid med en sĂ„ kallad ”T-pose” – man stĂ€ller sig helt enkelt som bokstaven T.
undefined
Ballistic pork vill skapa ett bolag med fokus pÄ VFX i norr sÄ inte alla som utbildar sig inom Àmnet försvinner ivÀg till storstÀderna i söder. I bild syns Ballistic porks Russell Harper och Anton FjÀllman.

Hur Àr det att jobba med motion capture?

– Det Ă€r roligt! Vi fĂ„r tydliga instruktioner vilket Ă€r jĂ€ttebra för ingen av oss har gjort det hĂ€r tidigare. Det Ă€r helt nytt för oss, sĂ€ger Reetta Nurkka som hittills fĂ„tt spela drogförsĂ€ljare, arg fotgĂ€ngare – och grottvĂ€gg.

– Nu nĂ€r jag har drĂ€kten pĂ„ mig Ă€r jag synlig pĂ„ scenen, men i gĂ„r hade jag inte de hĂ€r klĂ€der pĂ„ mig. DĂ„ kunde jag vara pĂ„ scenen men ingen sĂ„g mig. Jag var vĂ€gg och lite annat.

undefined
PÄ hÀnderna bÀr skÄdespelarna sÀrskilda handskar för att kunna lÀsa av fingrarnas detaljerade rörelser.
undefined
De som inte har pĂ„ sig drĂ€kter med markörer kan Ă€ndĂ„ bidra pĂ„ scenen. DĂ„ kallas de ”deadweights” (sv. dödvikt). De syns inte i bild, men kan hĂ„lla fast föremĂ„l eller lĂ„ta skĂ„despelarna interagera med dem. HĂ€r stabiliserar studenten Rymil Back en sĂ€ng.

Hon förklarar att syftet med att till exempel agera vÀgg eller trÀd Àr att den som faktiskt spelar in sina rörelser ska kunna ha nÄgot att interagera med.

Anna Doepel spelar huvudrollen i filmen.

– Det Ă€r jĂ€ttekul och mĂ„ngsidigt. Den enda nackdelen Ă€r den hĂ€r hjĂ€lmen man har pĂ„ huvudet. Den spĂ€nner Ă„t i tinningarna sĂ„ efter en stund blir man lite sĂ„ hĂ€r... Woo! skrattar hon och gör en min som för att visa att hon blir lĂ€tt yr.

undefined
Bak pÄ hjÀlmen sitter en motvikt för kameran framför ansiktet. PÄ bilden syns Anna Doepel.
undefined
HjÀlmen sitter Ät pÄ huvudet, sÄ efter flera timmars inspelning fÄr Anna Doepel massage av skÄdespelarcoachen Ida-Maria Rak.
VFX-glosor

”VFX” Ă€r en förkortning för visual effects (sv. visuella effekter). Det innebĂ€r att bilder eller videoklipp helt eller delvis skapats med hjĂ€lp av datorer.

”Mocap” Ă€r en förkortning för motion capture och Ă€r en typ av visuell effekt. Det anvĂ€nds för att fĂ„nga in rörelser som lagras pĂ„ en dator och i ett senare skede kan man animera figurer utifrĂ„n lagringen för att fĂ„ ett naturligt rörelsemönster.

”Deadweight” kallas de personer/föremĂ„l som Ă€r med i en mocap-scen men som inte har markörer pĂ„ sig.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!