Dystopisk cyberpunkstad byggs upp i träningslokalen

En kvinna befinner sig i en futuristisk värld där hon jagas av sitt inre mörker. Det är vad som gestaltas i en kommande kortfilm som tre Skelleftestudenter skapar med hjälp av finska skådespelare, reflekterande punkter – och datorer.

Det är första gången som både Reetta Nurkka (till vänster) och Anna Doepel jobbar med ”motion capture”. Här hjälper Erik Okfors från Creative crowd till med att få igång Annas ansiktskamera.

Det är första gången som både Reetta Nurkka (till vänster) och Anna Doepel jobbar med ”motion capture”. Här hjälper Erik Okfors från Creative crowd till med att få igång Annas ansiktskamera.

Foto: Johanna Sandgren

Skellefteå2023-11-09 09:00

Studenterna Peter Nilsson, Anton Fjällman och Russell Harper tar alla examen från Visual Magics VFX-utbildning i Skellefteå lagom till jul. De har valt att gå ihop och i januari nästa år lanserar de bolaget Ballistic pork.

– Företaget är uppdelat i två delar – vi kommer erbjuda VFX-tjänster och så kommer vi utveckla egna datorspel, säger Russell Harper.

undefined
”Vi får tydliga instruktioner vilket är jättebra för ingen av oss har gjort det här tidigare”, säger Reetta Nurkka (till höger). Här tillsammans med klasskompisen Anna Doepel.
undefined
På skärmen syns skådespelarnas rörelser i realtid.

Inför lanseringen håller de på att skapa en kortfilm för att visa vad de kan åstadkomma med visuella effekter. I kortfilmen använder de sig av en teknik som kallas för ”motion capture”. Det betyder att de spelar in rörelsemönster med hjälp av en mängd små reflekterande markörer, i det här fallet fastsatta på människor, för att senare kunna animera figurer utifrån hur personerna rört sig.

– Hittills går det väldigt bra. Alla skådespelare fick prova sina dräkter i går så nu vet alla vad de ska göra. Det är därför vi har sparat några av de mer avancerade scenerna till i dag.

undefined
Alla scener som ska filmas har planerats noggrant i förväg.
undefined
Anna Doepel berättar att scenen där hon ramlar krävde en del tankearbete. Om hon landade på golvet i en viss vinkel syntes hon inte längre i datorskärmen.

Filmen spelas in i en träningslokal på Campus Skellefteå, men i den färdiga produkten kommer lokalen ha förvandlats till en framtida stad inspirerad av stilen cyberpunk.

– Scenerna kommer utspela sig i en sorts dystopisk slum, men hela temat för kortfilmen är depression.

En kvinna får tag i en drog som för henne till ett utopiskt landskap, men där blir hon i stället förföljd av sitt inre mörker.

För att gestalta rollerna i filmen har några studenter tagits in från den finska yrkeshögskolan Novia.

undefined
Tagningarna startas och avslutas alltid med en så kallad ”T-pose” – man ställer sig helt enkelt som bokstaven T.
undefined
Ballistic pork vill skapa ett bolag med fokus på VFX i norr så inte alla som utbildar sig inom ämnet försvinner iväg till storstäderna i söder. I bild syns Ballistic porks Russell Harper och Anton Fjällman.

Hur är det att jobba med motion capture?

– Det är roligt! Vi får tydliga instruktioner vilket är jättebra för ingen av oss har gjort det här tidigare. Det är helt nytt för oss, säger Reetta Nurkka som hittills fått spela drogförsäljare, arg fotgängare – och grottvägg.

– Nu när jag har dräkten på mig är jag synlig på scenen, men i går hade jag inte de här kläder på mig. Då kunde jag vara på scenen men ingen såg mig. Jag var vägg och lite annat.

undefined
På händerna bär skådespelarna särskilda handskar för att kunna läsa av fingrarnas detaljerade rörelser.
undefined
De som inte har på sig dräkter med markörer kan ändå bidra på scenen. Då kallas de ”deadweights” (sv. dödvikt). De syns inte i bild, men kan hålla fast föremål eller låta skådespelarna interagera med dem. Här stabiliserar studenten Rymil Back en säng.

Hon förklarar att syftet med att till exempel agera vägg eller träd är att den som faktiskt spelar in sina rörelser ska kunna ha något att interagera med.

Anna Doepel spelar huvudrollen i filmen.

– Det är jättekul och mångsidigt. Den enda nackdelen är den här hjälmen man har på huvudet. Den spänner åt i tinningarna så efter en stund blir man lite så här... Woo! skrattar hon och gör en min som för att visa att hon blir lätt yr.

undefined
Bak på hjälmen sitter en motvikt för kameran framför ansiktet. På bilden syns Anna Doepel.
undefined
Hjälmen sitter åt på huvudet, så efter flera timmars inspelning får Anna Doepel massage av skådespelarcoachen Ida-Maria Rak.
VFX-glosor

”VFX” är en förkortning för visual effects (sv. visuella effekter). Det innebär att bilder eller videoklipp helt eller delvis skapats med hjälp av datorer.

”Mocap” är en förkortning för motion capture och är en typ av visuell effekt. Det används för att fånga in rörelser som lagras på en dator och i ett senare skede kan man animera figurer utifrån lagringen för att få ett naturligt rörelsemönster.

”Deadweight” kallas de personer/föremål som är med i en mocap-scen men som inte har markörer på sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!