Skellefteå kommun har noterat att det nästan dagligen körs fordon över bron som är för tunga. Droppen var den händelse nyligen när en ovanligt stor och tung lastbil kördes över bron.
Det ska nu monteras portar som gör att höga fordon inte tar sig ut på bron. Visserligen är det tyngden som är haken, men genom begränsningen kan man exempelvis stoppa lastbilar.
I sommar är det tänkt att provisoriska portar ska komma på plats. På sikt ska man bygga speciella portar som är anpassade till brons utseende så att de ska smälta in i den kulturskyddade miljön. De blir då av rödmålat trä.
Portarna ska inte sättas alldeles intill bron utan något före, men samtidigt får de inte blockera avfartsvägar. Räddningstjänsten måste kunna ta sig till eventuella räddningsinsatser intill bron, exempelvis till Rovön.
Länsstyrelsen ska få tycka till när man konstruerar de permanenta portarna.
Lejonströmsbron är Sveriges äldsta träbro och stod färdig 1737. Den har tidigare varit ännu längre men är nu 207,5 meter lång.
Fordon som körs på bron får ha maximalt 1,5 tons axeltryck, tre tons totalvikt och ha en maximal bredd på två meter.
Skellefteå kommun har konsulterat ett företag som heter Timber Bridge Specialist och de förslog portar som det bästa sättet att reglera trafiken.
– Vi behöver skydda Lejonströmsbron dels för att den är viktig i vår trafikplanering, dels för att den är ett skyddat byggnadsminne, säger nämndens ordförande Sara Keisu-Lundh (S).