Totalt kostar alltså de kommunala byggena 34 miljoner och byggena ska fördelas på två år, 2024 och 2025. Först görs förstärkningen och året efter rondellen.
När det gäller rondellen så behövs den för att trafiken har ökat så mycket. Fler människor jobbar i Bergsbyns nya industriområde, inte minst på Northvolt, och trafiken har ökat kraftigt på såväl Torsgatan som Svedjevägen.
Problemet är därför långa köer och risker för olyckor i korsningen.
Ännu ett skäl till att trafiken måste flyta smidigare är att Räddningstjänsten ska flytta till Svedjevägen.
När det gäller förstärkningen av Torsgatan så behövs den så att tunga fordon ska kunna köra till Northvolt från två håll. Som läget är nu så råder bara bärighetsklass 1, men den ska ökas till 4. Då får alla slags fordon köra där och vägen blir också mera hållbar.
– I dag belastas vägen hårt av den ökade trafiken, säger Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Sträckan som ska förstärkas är från Morö Backevägen i väster till intaget till flisanläggningen vid Skellefteå Krafts värmeverk i öster. Den är 2,2 kilometer lång. När vägen byggs om passar man också på att göra tre busshållplatser.
Medan förstärkningen görs ska det finnas en tillfällig förbifartsväg vid sidan om Torsgatan, så att trafik ska kunna ta sig förbi.