– Det var jätteroligt att vårt arbete gick vägen, säger vd Jim Wallström till Norran.
Bercos stora produkt är påbyggnader av skåp för främst lätta lastbilar.
Normala veckor före pandemin lämnade 16 skåp, så kallad 16-takt, Berco varje vecka.
Pandemin kom och lastbilstillverkarna stängde ned en efter en.
Berco stod där med 60 skåp klara i maj, men ingen som kunde ta emot en leverans. Produktionen skedde då i 6-takt.
Jim Vallström berättar om den oro som fanns i företaget. Permitteringar skedde i mars och produktionen var igång tre dagar per vecka. Räddningen var att Berco var stadda vid kassa, hade en god likviditet, efter flera bra år. Flera av konkurrenterna och leverantörer drog ned kraftigt vid den tiden.
– Vi satte oss och diskuterade: Vad finns det för behov där ute? Berättar Jim Wallström.
Företaget hittade tre möjliga öppningar;
Export. Bercos terrängdel STV har cirka 80 procent på export – och mycket kunskap finns.
Produktutveckling och lansering av nya produkter.
Storbilskunder i Norge, Sverige och Danmark.
Fokuset kom därefter att läggas på storbilskunder i Norge och Danmark. I Norge lanserades Citytrailer som innebär en nästa fördubblad lastvolym och en möjlighet att lasta 2700 kilo istället för 800 kilo.
– Och det med samma körkortsbehörighet som tidigare. I Norge innebär det en stor styrka då landet har en speciell geografi. Den var en ren tur att det fanns ett behov på marknaden, säger Wallström.
Företaget har sålt 20 stycken Citytrailer, varav sju levererats hittills. Omsättningen i Citytrailer är mer än tio procent av företagets årsomsättning nu.
Berco har också börjat tillverka skåp för leveranser till Instabox, ett skåp för paketutlämning som i dag finns vid bland annat fyra butiker i Skellefteå.
– Hade vi inte gjort det här, vunnit storbilsaffärer, samt gjort såväl lyckade exportsatsningar som produktutvecklingar så hade vi varit i samma tunga situation som många av våra konkurrenter.
I höst har fem personer nyanställts och produktionen går i 20-takt. Efter helgerna ökar den till 25-takt. Berco har i dag 49 anställda, varav 36 i produktionen. Investeringar har skett för 1,2 miljoner kronor.
– Vi vet att vi måste vara steget före och lite bättre än våra konkurrenter, summerar Wallström.