Lidl satsar stort på nya butiker runt om i Sverige. Förra året presenterade man en långsiktig satsning på hundra nya butiker. På den listan var Skellefteå inte med. Däremot två i Umeå, som nu kanske kommer att bli tre enligt VK.
Men nu bekräftas det också att Skellefteå finns med i Lidls framtidsplaner. Johan Vennerström svarar på Norrans frågor via mejl.
Vilken tidsplan är det frågan om?
– Det är svårt att säga. Det beror på när vi hittar rätt fastighet eller tomt, och även på hur det går med på detaljplaner och livsmedelstillstånd.
Handlar det om en butik eller kan det bli flera?
– I dagsläget är det ytterligare en butik vi vill etablera i Skellefteå.
Har ni tittat på något eller några speciella områden?
– Vi söker i hela Skellefteå efter det bästa geografiska läget för oss och tar gärna emot tips. Att handla mat ska vara enkelt och effektivt för kunderna. Därför är läget och placeringen av butiken mycket viktigt för att erbjuda tillgänglighet och närhet och därmed den allra bästa servicen till kunderna.
Tittar ni på befintliga lokaler eller kan det bli nybyggnation?
– Det beror på läget, som är det allra viktigaste för oss. Vi kan hyra eller bygga nytt.
Hur stor yta är det tänkt att bli?
– Vårt fulla butikskoncept innebär en yta på totalt 2 200 kvadratmeter. Det ger en försäljningsyta på cirka 1 400 kvadratmeter och då erbjuder vi vårt fullsortiment till kunden. Beroende om vi får möjlighet att etablera oss mer kvarters- och stadsnära i befintliga lokaler som ett hyresavtal eller om vi bygger fristående butik, då ser vi också över parkeringsplatser. När vi själva anlägger parkering så bygger vi också laddplatser.
Den första butiken i Skellefteå öppnade 2014, hur har utvecklingen varit för den?
– Den har varit mycket bra. Det finns ett stort intresse att köpa prisvärd mat av hög kvalitet och likaså ser vi ett stort intresse för våra svenskproducerade varor som är en del av vårt växande varumärke Matriket.
Hur ser ni generellt på Skellefteå och norra Västerbotten som marknad?
– Det är en region i Sverige som växer och utvecklas. Vi vill gärna vara en del av den utvecklingen och kunna erbjuda alla i Sverige våra högkvalitativa produkter till branschens bästa pris och göra det enkelt för kunden att välja mat producerad i Sverige.