Längre, snabbare och rymligare tåg på Norrbotniabanan

Norrbotniabanans tåg blir längre, snabbare och med fler platser. Norrtåg har redan nu börjat planera inköp av nya tågset. ”Vi planerar för 250-320 platser i tågen”, säger Joakim Berg, vd för Norrtåg.

Norrtågs tanke är att de nya tågen på Norrbotniabanan ska bli längre med fler platser för passagerare.

Norrtågs tanke är att de nya tågen på Norrbotniabanan ska bli längre med fler platser för passagerare.

Foto:

Skellefteå2024-08-21 18:00

Det tar en lång tid att får nya tåg på plats. Redan nu har Norrtåg påbörjat arbetet. Och det är en stor affär som väntar.

– Vi behöver ungefär 20 tåg. En stor del ersätter tåg som nått sin tekniska livslängd och sedan måste vi köpa in tåg till Norrbotniabanan, säger Joakim Berg.

Det handlar om en affär på cirka tre miljarder kronor.

– Det är svårt att säga hur stor summan blir i slutändan, men man bedömer att ett 100 meter långt tåg kostar ungefär 160 miljoner kronor.

Tågen kommer att bli större än de som använts just nu.

– Vi ser framför oss att resandet kommer att öka. Redan nu då vi kör den långsamma vägen mellan Umeå och Luleå har vi ofta fullsatt. 

undefined
Norrtågs vd Joakim Berg berättar om den miljardinvestring som behövs i nya tåg.

Hur stora tåg tittar ni på?

– Det handlar om tåg på 100-110 meter, dagens är på 80 meter. Det innebär att dagens 150-180 platser ska bli någonstans 250-320 platser, berättar Joakim Berg.

Då något nytt ska köpas in tänker man bland annat på funktioner, platser, hur fort tåget ska gå, tillgänglighet och väderkrav.

– Troligtvis blir det något tåg som finns eller är på väg in på den nordiska marknaden.

Förberedelsearbetet är igång och ibörjan av nästa år kan beslut tas om att påbörja en upphandling.

– Våren 2026 vill vi nå i mål med upphandlingen och skriva kontrakt.

Det tar flera år att bygga ett tåg.

– Vi vill att alla tåg ska finnas på plats och redo att köra på Norrbotniabanan i december 2032, då banan beräknas vara klar.

Leveranserna av de första utbytestågen väntas kunna bli under 2030.

Norrtåg

Norrtåg ägs och finansieras av de fyra nordligaste regionerna, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.

Beslut om inköp av tågen tas därför i respektive regionfullmäktige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!