I höstas flyttade SkellefteÄ buss ut ur sina gamla lokaler till nya pÄ Hedensbyn. Med en ny miljömedveten verkstad försöker bolaget anpassa sig efter de miljökrav som finns.
SkellefteÄ buss kommer de nÀrmaste tre Ären att vara miljöcertifierade enligt ISO 14000-1:2015. Medarbetarnas engagemang och delaktighet har varit avgörande för att klara certifieringen.
â I vĂ„r verksamhet Ă€r det sĂ„ fint att miljö-, ekonomi- och resenĂ€rsupplevelsen gĂ„r hand i hand. Vi har en stor andel utslĂ€pp dĂ„ vi kör tung trafik, sĂ„ det blir dĂ€rför viktigt att kompensera genom att minska utslĂ€ppen pĂ„ andra hĂ„ll, sĂ€ger Marie Larsson.
Flottan bestÄr idag av omkring 130 bussar i stads- och regiontrafik och den Àr pÄ vÀg att bli helt fossilfri. I dagslÀget drivs 40 stycken av bussarna pÄ biogas och resten pÄ fossila brÀnslen. I höst kommer bolaget att prova nya elbussar som ska utvÀrderas och förhoppningsvis kunna ta över i framtiden.
Dieselbussarna körs pÄ HVO diesel som Àr ett bÀttre alternativ till den traditionella dieseln. Biogasbussarna körs pÄ biogas frÄn Tuvan.
â Vi har tillgĂ„ng till jĂ€ttefin fordonsgas i form av nĂ€rproducerad biogas. Det blir ett kretslopp dĂ€r skellefteborna bidrar till vĂ„rt brĂ€nsle med sina sopor som i sin tur driver bussarna till deras kollektivtrafik, sĂ€ger HĂ„kan Fahlgren, teknisk chef
âBiogasbussarna prioriteras till verkstaden dĂ„ de Ă€r mest miljövĂ€nliga sĂ„ vi vill ha dem i trafiken, sĂ€ger Marie Larsson.
Den nya verkstaden rymmer 16 bussar. Bussbolag frĂ„n runt om i Sverige och utlandet har varit pĂ„ besök för att se bland annat den nya gröna motordelstvĂ€ttmaskinen, och den specialbyggda stĂ€llningen som gör det möjligt för mekanikerna att arbeta pĂ„ busstaken utan att hĂ€nga i linor. Ăven de nya torra stĂ€dmetoderna minskar utslĂ€ppen jĂ€mfört med de tidigare blöta metoderna.
Verkstadens arbetsledare Hussein Al-Saedi berÀttar att de nya lokalerna Àven har öppnat upp möjligheter att serva bussarna i förvÀg, i förebyggande syfte innan nÄgot har hunnit gÄ sönder. Nu hinner man bland annat göra ett bromstest vid varje servicetillfÀlle, nÄgot som det förut inte fanns tid för.
Den nya verkstaden innebÀr bÀttre rutiner dÄ den Àr planerad pÄ ett helt annat sÀtt. Det finns datorer som följer upp exakt vilka felkoder som har varit pÄ respektive buss. Tidigare blev det ofta fullt och mekanikerna hann knappt med.