Ända sedan det första batteriet tillverkades har Norran försökt få svar om hur det går med produktionen. Svaren har varierat, men en sak har de haft gemensamt: De förklarar i stort sett aldrig någonting. Samma sak gäller möjligheten att få göra ett reportage i fabriken och prata med anställda på plats. De som dagligen sliter med att få fart på produktionen. Varje gång har svaret varit: Kanske senare.
Nu har vi gjort ännu ett försök. Så här svarar kommunikationschefen Matti Kataja på våra frågor.
Går produktionen framåt. På vilket sätt?
– Ja. Vi har haft en positiv utveckling under förra året och den trenden håller i sig. För närvarande levererar vi i enlighet med våra kundkontrakt, skriver Matti Kataja i ett mejl.
Producerar ni fler battericeller i Skelleftefabriken nu jämfört med samma tid förra året?
– Ja.
Men hur många batterier det handlar om, vill Matti Kataja inte svara på. Senaste gången Norran fick ett rakt svar på hur många battericeller som fabriken lyckas producera var i höstas, när målet kom om att produktionen skulle öka dramatiskt på bara några månader.
– Vår målsättning är att nå en volym om 100 000 celler i veckan vid årsskiftet, uppgav Matti Kataja då.
I den amerikanska domstol där Northvolt just nu genomgår ett rekonstruktion enligt amerikansk lagstiftnings elfte kapitel, Chapter 11, finns mängder av dokument relaterade till processen. I ett av dem framgår att den dryga miljard kronor som Scania gått in med inför rekonstruktionen, är villkorade. Pengarna betalas ut i tre omgångar och inför varje utbetalning ska Northvolt ha klarat målen vad gäller både volym och kvalitet på de celler som lämnar fabriken. Det framgår dock inte hur stora volymmålen är, bara att varje förpackning ska innehålla 176 färdiga celler.
Där framgår också att Northvolt jobbar tillsammans med personal från Scania efter en detaljerad plan för att klara produktionsmålen, och att de stämmer av varje vecka.
Uppfyller ni målen nu?
– Det jag kan säga är att vi har haft en positiv utveckling under förra året och att vi möter våra kontrakt med kunderna.
Är Scania för närvarande den enda kund ni producerar battericeller för elbilar åt i Northvolt Ett?
– Nej, men vi kommenterar inte våra kundkontrakt, skriver Matti Kataja.
Han vill varken bekräfta eller förneka att Northvolt kommer att börja leverera battericeller till Porsche och Audi under våren. Norran vill även veta vad Volkswagens roll är i dag, om det finns beställningar från dem och hur stor omfattningen är idag jämfört med när beställningarna först lades.
– Volkswagengruppen är en av våra stora ägare. Vi arbetar sedan länge med flera märken som ingår i koncernen och de kommer fortsatt vara viktiga partners till oss även framöver, skriver Matti Kataja.
Har ni identifierat de faktorer som har orsakat förseningarna i produktion och leverans?
– Vi har skapat en tvärfunktionell organisation som arbetar strukturerat med kontinuerliga förbättringar i produktionen. Arbetet stöds bland annat av team med specialister som hjälper produktionen i det dagliga arbetet. Arbetet involverar alla medarbetare och är en direkt orsak till de positiva resultat vi har sett under förra året och som fortsätter in på det nya året.
Vi framför återigen önskemål om ett besök i fabriken.
Vi har ända sen fabriken öppnade försökt få göra ett reportage på plats. Ni säger inte nej, men det tycks aldrig vara läge för er att släppa in oss. Kan du ge Norrans läsare en förklaring till varför det har varit och fortfarande är så?
– Att vi inte haft möjlighet att ta emot besök eller göra intervjuer, har olika orsaker vid olika tillfällen. Jag förstår att det kan finnas intresse att veta mer, men vi lägger just nu mycket kraft på kommunikation med kunder, aktieägare och medarbetare. Den pågående Chapter 11-processen tar mycket av vår tid och i nuläget har vi därför valt att vänta med journalistbesök i fabriken. Vi har gärna en fortsatt dialog kring när det kan bli tillfälle att göra ett besök, skriver Matti Kataja.