Jenny Danielsson, kommunikationsansvarig på Bankomat, konstaterar att trots att de digitala betalningssätten ökar finns det fortfarande en stor efterfrågan på kontanter bland svenskarna.
– För oss är det viktigt att de som vill använda kontanter har den valmöjligheten. I år planerar vi att öppna 30 nya kontantcenter och vi är jätteglada att vi kommer att öppna ett kontantcenter i Skellefteå där man både kan ta ut och sätta in sedlar, säger hon i ett pressmeddelande.
På den serviceyta som etableras på övre våningen i Citykompaniet placerar Bankomat även en servicebox.
– Det finns ett stort behov av en centralt belägen servicebox. Lösningen som finns idag är inte optimal, så detta är en oerhört positiv nyhet för handeln i stadskärnan, menar Viktor Nordlund på Nordvestor Fastigheter som äger Citykompaniet.
Johan Nilsson, marknadschef på Bankomat berättar att en klar majoritet av svenskarna vill behålla kontanterna och han menar att för den miljon människor som lever i digitalt utanförskap är det nödvändigt att kunna använda kontanter.
– Kontanter är fortfarande ett viktigt betalningsmedel för många. Omställningen till mer digitala betallösningar måste ske på ett omsorgsfullt sätt, annars riskerar vissa att stå utan betalningsmöjligheter, säger Johan Nilsson.