Dyr smäll för Norrbotniabanan

Det fanns nästan dubbelt så mycket sulfidjord som beräknat där Norrbotniabanan byggs mellan Umeå och Dåva. Jorden måste köras på deponi. Kostnad: 50 miljoner kronor, skriver VK.

Marken innehöll dubbelt så mycket sulfidjord som beräknat på sträckan Umeå-Dåva. Nu befarar Trafikverket att det ser ut på ett liknande sätt på återstående etapper av Norrbotniabanan, vilket skulle innebära stora fördyringar.

Marken innehöll dubbelt så mycket sulfidjord som beräknat på sträckan Umeå-Dåva. Nu befarar Trafikverket att det ser ut på ett liknande sätt på återstående etapper av Norrbotniabanan, vilket skulle innebära stora fördyringar.

Foto: Henrik Karmehag/VK

Skellefteå2023-04-16 17:00

Det finns nu en oro hos Trafikverket för att det kommer att se ut på ett liknande sätt på de kommande etapperna av järnvägsbygget upp mot Skellefteå. Mer sulfidjordar än beräknat kan bli en dyr ekonomisk smäll. TV4 var först att skriva om fördyringarna.

– Vis av erfarenheten kommer man därför att lägga mer krut på geotekniska undersökningar, säger Richard Österbacka, enhetschef för Norrbotniabanan på Trafikverket, till VK.

När sulfidjord grävs upp och kommer i kontakt med syret i luften bildas svavelsyra. Det kan bland annat frigöra tungmetaller. Sulfidjord måste därför hanteras på särskilt sätt.

De geotekniska undersökningarna inför bygget av Norrbotniabanan mellan Umeå och Dåva indikerade att det fanns 40 000 kubikmeter sulfidjord som måste hanteras.

Trafikverket sökte och fick tillstånd hos länsstyrelsen för att lägga jorden i tryckbankar och bullervallar som därefter täcks över med annat material som håller tätt.

– Här råkade vi ut för att det blev nästan dubbelt så mycket, 70 000 kubikmeter, konstaterar Richard Österbacka.

undefined
Richard Österbacka, Trafikverket, enhetschef på Norrbotniabanan.

Det enda möjliga alternativet är att transportera de överskridande mängderna sulfidjord, 30 000 kubikmeter, för deponi på Dåva till en kostnad av sammanlagt 50 miljoner kronor.

– Det går inte att vara kreativ och hitta en bättre lösning, det är bara att ta kostnaden.

Jonas Jonsson, Trafikverkets funktionsansvarig för miljöfrågor på Norrbotniabanan, säger att det är viktigt att ha en korrekt uppfattning om mängderna sulfidjord från början.

– Det är en erfarenhet vi har tagit med oss till resten av sträckan, att vi tar tätare provtagningar. Men det är alltid en osäkerhet med geotekniken, man kan inte ta hur täta prover som helst för det driver också kostnaderna, säger han.

För att få tillstånd krävs dessutom att det ska finnas ett syfte med att skapa bullervallar, tryckbankar eller landskapsmoduleringar. Om det saknas ett syfte är det deponi som gäller. Anledningen är att jordmassor räknas som avfall.                                    

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!