#backaskellefteå blev en folkrörelse

I mitten av mars stod det klart att covid-19-pandemin skulle komma att påverka alla. Då föddes #backaskellefteå. ”Det var jätteviktiga pengar för oss”, säger Malte Tjäder på Nya Arken.

”Jag blev glad då vi fick #backaensyrra först en gång och sedan en gång till. Det var jätteviktiga pengar för oss under den där tiden.”, berättar Malte Tjäder på Nya Arken i Skellefteå.

”Jag blev glad då vi fick #backaensyrra först en gång och sedan en gång till. Det var jätteviktiga pengar för oss under den där tiden.”, berättar Malte Tjäder på Nya Arken i Skellefteå.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2020-09-16 07:30

Det var den 16 mars som idén föddes på kreativa företagarhuset The Great Northern.

– Jag började fundera på att vi måste göra någonting tillsammans – på en gång. Så jag kallade samman några på ett möte, berättar Petra Liuski, Hello Future, då vi ses närmare sex månader efter starten.

Mötets fokus: ”Hur kan vi alla hjälpas åt och påverka?”. Alla som var där enades runt hashtagen #backaskelleftea. Initiativet skapades gemensamt av Visit Skellefteå, Hello Future, Norma Coffee House, Fotograf Jonas Westling och Skellefteå Science City/The Great Northern.

– Vi ville ha ett tydligt syfte och det var viktigt att förklara vad #backaskellefteå är, säger Josefin Lundberg, Skellefteå Science City.

Gensvaret blev enormt. På bara något dygn hade Facebookgruppen fått 4000 medlemmar och i dag har den över 9500 medlemmar.

– Kärnan var att alla kan bidra på sitt sätt, säger Petra Liuski.

Ett tydligt genomslag hade #backaskellefteå då #backaensyrra drog igång. Vården var ansträngd oavsett om det handlade om sjukhusen eller hemtjänsten. Privatpersoner och företag bidrog med pengar och genom #backaensyrra fick restauranger betalt för att köra ut måltider till vårdpersonalen som bjöds på lunch.

– Vi ville både gynna restauranger och uppmuntra dem som slet i vården, säger Josefin Lundberg.

– Leveranserna skedde också i Byske, Burträsk och Lövånger, fortsätter Johan Fahlgren, Norma Coffee House.

Totalt kördes 2147 måltider ut av 15 olika restauranger under tio veckor. Dessutom levererades blomlådor till sjukhusets balkonger.

– Jag blev glad då vi fick #backaensyrra först en gång och sedan en gång till. Det var jätteviktiga pengar för oss under den där tiden. Under mars/april backade vi från 200 luncher till 40-50 luncher i snitt plus att vi tappade minnesstuder och catering. Det var superbra pengar, säger Malte Tjäder på Nya Arken som var en av restaurangerna.

XXHur är läget nu?

– Luncherna är i stort sett tillbaka. Cateringen har kommit tillbaka lite grann, medan folk än är försiktiga med minnesstunder, säger Malte Tjäder.

Många restauranger gjorde rejäla omställningar under senvintern. De tvingades tänka nytt och det innebar allt från ökad avhämtning av maten till ökad utkörning och att man fann nya samarbetspartners som butiker.

– Många anpassade sig snabbt och gjorde om sitt erbjudande, konstaterar Petra Liuski.

Ett annat sätt #backaskellefteå verkade med var en workshopserie för företag i olika branscher – och hur de kunde hitta nya sätt att tänka under pandemin och anpassa sina erbjudanden. Det handlade till exempel om att kaféer skulle kunna erbjuda upplevelser och fika i en korg istället för att locka kunder till sin uteservering. 

Gänget som initierade #backaskellefteå tror också att de bidragit genom att frågan om hur man kan agera lyftes via dem. Många idéer lyftes och en del kom att testas.

– Vi har över 2 500 inlägg i Facebookgruppen med ca 15 000 kommentarer och 147 000 gillamarkeringar, berättar Johan Fahlgren.

– Det blev kanske mer uppenbart att vi har ett brett utbud både lokalt och regionalt under våren. Dessutom visade det här att om vi samverkar så blir vi starkare tillsammans och bidrar till ett levande Skellefteå, säger Sanna Orellano.

Nu lever sajten och hashtagen vidare.

– Vår förhoppning är att vi gjort skillnad på något sätt, summerar Petra Liuski.

#backaskellefteå

Det är den 16 september på dagen exakt sex månader som initiativet #backaskellefteå såg dagens ljus.

Syftet var uttalat att backa, stötta och utveckla Skellefteås företag och organisationer genom krisen.

#backasensyrra var en förlängning på #backaskellefteå. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!