Axfood gick ut med pressmeddelandet på onsdagseftermiddagen om att företaget ska öppna ett logistikcenter i Bålsta, fem mil nordväst om Stockholm, som ”blir ett av de största och modernaste i Europa för distribution av livsmedel till såväl butik som e-handel.”
Lagret ska vara drygt 100 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska vara i full drift 2023 och hantera både leveranser och plock till såväl Axfoods butiker som e-handelskunder.
Konkurrenskraft
– Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Klas Balkow i ett pressmeddelande.
Dagabs fackordförande: ”Det var lite av en chock”Det nya logistikcentret innebär att stora delar av logistikverksamheten för Stockholm, Mälardalen och norrut, som idag står för cirka 60 procent av volymen, samordnas.
Det nya centret i i Bålsta kommer att ersätta de nuvarande lagren i Jordbro, Borlänge, Årsta, Örebro, Skellefteå och Sätra. Dessutom skapas utrymme att öka kapaciteten med minst 40 procent jämfört med dagens volym i de befintliga sex lagren.
”Tråkigt”
Bengt Markstedt, Skellefteå, ombudsman vid Handels avdelning 29, berättar för Norran att han fått förhandsinformation om förändringen, men att förhandlingarna sköts genom den centrala förhandlingsgrupp som Handels har centralt inom Axfood.
Han berättar att Handels har ett 40-tal medlemmar vid lagret i Hedensbyn. Dessutom berörs cirka tio tjänstemän.
– Det här är tråkigt, säger Markstedt. Vi har blivit informerade om att Axfood skulle släppa informationen och om vilka orter som berörs.
Tidigare flytt
Att något sådant här sker kom inte som en jätteöverraskning för Markstedt.
– Coop och ICA har haft stora lager i Umeå, men det var rätt länge sedan de flyttades söderut. Nu har det bara varit Martin & Servera i Umeå och Axfood i Skellefteå kvar av de stora lagren i norr.
– Det som sker nu är precis som i ICA:s och Coops fall att det sker en centralisering.
”Tar nya jobb”
Bengt Markstedt har inte blivit informerad om exakt hur avvecklingen på Hedensbyn kommer att ske. Men han konstaterar att det trots allt finns möjligheter att gå vidare i Skellefteå med tanke på den utveckling som väntas, bland annat genom Northvolt.
– Folk kommer att ta nya jobb om det dyker upp. Jag ser det inte som den mörkaste tidpunkten det här kunde ske. Här finns en del jobb, men samtidigt är det naturligtvis jobbigt för den enskilde.
Lagret har varit nedläggningshotat tidigare. I november 1996 meddelade Dagab Nord, som då drev det, att lagret skulle läggas ned. Sommaren 1997 stod det klart att lagret blev kvar.
Dagab blev 2000 en del av Axfood-koncernen.